2010-tals arkitektur

collage  arkitektur

När temat för dagen i fototriss är arkitektur passar jag på att titta närmare på ett vanligt bostadskomplex. Bebyggelsen, som sträcker sig över ett halvt kvarter, har stått färdig något år och hör till den modernaste i småstaden. Jag tänker att den är en god representant för dagens svenska bostadsbyggande.

gatufasaden

Mot gatan är byggnadskroppen sluten med fantasilös fasaad

innergård

Husen öppnar sig inåt mot en mera privat innergård med de två obligatoriska rummen; p-platsen och lekplatsen

utsmyckning

Mot en bakgata vid ena gaveln dyker ett konstverk upp, oväntat som en överraskning. Verket består av ca 750 keramikplattor från Gustavsberg. Det är överfört från en ursprunglig video gjord för Fotografia Europea i Reggio Emilia 2008. På videon glider 200 personer ner för en stolpe, liknande den som användes på brandstationer. Stolpen blir den axel kring vilken livet glider ner i olika hastighet. Konstnären är Ann-Sofi Sidén. Titeln på verket Same Unknown 2011 anspelar på det okända som väntar oss alla i tidens flykt.

Flera av er hade frågor på gårdagens bild Svartvitt fönster. Den var ett utsnitt från verket ovan, med figurer i svartvitt kring det undre fönstret i väggen.

54:e inlägget i #Blogg100 Arkitektur Fototriss

21 thoughts on “2010-tals arkitektur

  1. Aha, där fick den massiva pole-dancingen sin förklaring. Det där huset har jag sett växa från grunden då min närmsta kompis bodde rakt över gatan fram till för ett år sedan. Det var ett väldans bankande och dundrande hela tiden. Ja, ganska snyggt blev det ju, häftigt med keramikplattorna i alla fall.

  2. Du har helt rätt – bebyggelse eller bostadshusen du fångat är verkligen tidtypsk. Ser nästan utan som allt som byggs här i Stockholm också. Konstverket på gaveln är väl det som avviker. Samt att här i Aspudden har de fått dille på att göra urfula balkonger av olika slag och färg.
    Fin triss.
    Ha en bra vecka!

  3. Ja, det är nog en stil som ligger i tiden nu. Här i Kirseberg byggs det just nu ett nytt bostadshus i korsningen Lundavägen-Vattenverksvägen (bara en bit från mitt hus) och det ska bli intressant hur det kommer att bli i verkligheten.

  4. Tack ! Nu löstes gåtan med ditt svart/vita fönster som jag inte blev klok på 😉 Vad ska jag säga här nu då. Hmm.. en fint sammanhållen triss, trevligt med färg och konstverket är ju helt fantastiskt. Kan bara inte låta bli att se snön som ligger på marken och känner att det är så himla skönt att slippa kylan. Men din triss är jättefin för det 🙂

  5. Jag gillar husen, svårt att peka på varför men gillar färgerna och det ser fräscht ut… men pricken över i:et är ändå konstverket. Helt suverän! Kul att se dina fina foton!

  6. Jag tycker på sätt och vis att det ser rätt trevligt ut, lagom höga byggnader, vackra jordfärger, sen p-huset beror ju på att vi alla åker bil, även om det kanske funnits roligare saker att ha på en innergård.
    Ett fint reportage med fina bilder.

  7. Ja du och jag verkar ha samma åsikter om dagens byggande. På 1960-talet pratade man om miljonprogrammet, eller rättare sagt så heter det nu. Undrar vad man kallar 2010-2013 års byggande. Då såg allt (nästan) likadant ut å det gör det nu också. Dina upphetsande hus i småstaden är nog klonade med de nya områden här i stor-Stockholm. Alla har de minst en sak gemensamt: man kan klart och tydligt se vad grannen äter på tallriken och vanh*n gör på minibalkongen. Suck!
    MEN – konstverket lyfter hela området. Det gillar jag skarpt – äntligen nå’t annorlunda i en annars totalt förutsägbar omgivning.

    PS. Åsså undrar jag varför min bil står på ettan – den lilla röda Peugeot alltså;-) DS.

Kommentera

