Skojigt

koban

Chibas centralstation är en byggarbetsplats där jag omedelbart går vilse bland plastskynken. Vi kommer från Kyoto, den gamla kejsarstaden bland bergen, till en myllrande rörig hamnstad. Kontrasten kunde inte ha varit större. När kaoset är bemästrat bjuder Chiba på trevliga överraskningar. Här finns den största kökkenmöddingen i världen, ett berg av matavfall – snäckskal – från äldre stenålder och världens längsta monorail. Men det första som möter oss, när vi krånglat oss ut ur plasten inne på centralen, är polisstationens vakande öga. Visst har arkitekten varit fyndig här i sin lek med byggnadens funktion och använt sig av fönster på ett skojigt sätt.

Den här omgången fick jag äran att välja tema och bli presenterad i veckans fönster. Vet inte riktigt varför jag valde temat skojigt. Kanske för att tanken på en presentation var både skojig och skrämmande. Bloggen började som en lättsinnig lek och på den vägen är det. Hela upplägget är rapsodiskt. Naturligtvis behövde jag aldrig varit orolig. Susanne som driver fönstertemat suveränt är inte bara mästerfotograf, hon kan lägga pussel också. Sinom tid får jag väl ta ett krafttag och försöka bringa ordning bland sidans flikar. Det är inte särskilt lockande men jag hoppas på större framgång med det än med rss-flöden. Med dem var det så att samma dag som jag nästan fattade vitsen med ett flöde svämmade twitter över av protester mot Google Readers nedläggning.

52:a inlägget i #Blogg100 skojigt veckans fönster

15 thoughts on “Skojigt

  1. Vet inte om jag ska tycka att det är kreativt och snyggt eller det motsatta. Skojigt är det dock, i alla fall för oss som inte bor där och slipper de vakande ögonen på oss. Kul bidrag 🙂

  2. En uggla i Koban – som veckans skojjigaste fönster – köper jag direkt och undrar varför inte Stockholm bjuder på nåt liknande… Eller Närke för den delen;-)
    Å en liten Toyota Auris fick du med också. (den vita lilla miljövänliga bilen alltså;-)) Men det tänkte du nog inte på.

    Å du – RSS- flöden, twitter etc – what’s the point?! Du kommenterar hos mig, jag kommenterar hos dig. Det räcker väl att gå igenom favoriterna när man känner för det – utan att bli stressad med RSS.
    Å twitter – kan du fatta dig kort (140 tecken)???? Inte jag iaf. Vi vill väl vara långrandiga eller hur!!!!?

  3. Ja, det var ju ett skojigt sätt att göra ett hus lite roligare att titta på. Kom annars att tänka på att i William Gibsons sf-berättelse Neuromancer heter första kapitlet Chiba City Blues.

  4. Kul att du kom med temaförslaget denna vecka. Klart skojigt hus du visar, en fin uggla!
    Att det är en polisstation skulle jag aldrig kunna tro om du inte skrev det!
    Verkligen festlig arkitektur på den kåken. 🙂

  5. Alltid roligt med annorlunda arkitektur och den här var verkligen rolig och uppseendeväckande. Härligt fångat!

    Nu finns det ju fler RSS-läsare än Google Reader även om det är den som blivit mest uppmärksammad. Läste idag (i min Google Reader!) hos Tony på Fotobrus som börjat använda en där även kommentarer syns direkt: FeedDemon. Och många webbläsare har ju också möjlighet att lägga in RSS under Bokmärken/Favoriter, t.ex. Safari och IE.

    Och tack för fina ord! 🙂

Kommentera

