Helgbilden 10/3 Folkanhelg

program

Vårvintern är en bra tid för scenkonst. Energin återkommer i takt med ljuset och kvällarna är för kalla för utomhusaktivitet. Folkan – Folkets Hus – blir mitt andra hem denna helg när jag sätter ett personligt åskådarrekord. Tre föreställningar fredag till söndag.

Operan Turandot av Puccini med Nina Stemme i titelrollen hade jag gärna sett på plats i Stockholm men när den nu kommer till mig live på bio är det bara att tacka och ta emot. Nina Stemme gör en strålande insats som den grymma kinesiska prinsessan Turandot, hon som halshugger sina friare på löpande band när de svarar fel på hennes tre gåtor. Prinsen Calaf, Riccardo Massi gissar rätt på gåtorna, vinner prinsessan men offrar den trogna slavinnan Liù, Yana Kleyn på vägen. Också dessa två sångare gör lysande insatser.

Håpas du trifs bra i fengelset efter en roman av Susanna Alakoski (Svinalängorna) är ett samarbete mellan Riksteatern och Regionteatern Blekinge Kronoberg och ingår i Scen utan gränser i samverkan mellan Sverige och Finland. Syskonparet Anni, Anna Maria Käll och Sami, Yngve Dahlberg lever i sviterna efter en uppväxt präglad av alkohol och fattigdom som gjort Sami till missbrukare och Anni till medberoende. Historien är inte ny men den tål berättas igen och skådespeleriet är bra.

Mördaren ljuger inte ensam

Mördaren ljuger inte ensam (Maria Lang) av Birger Larsen med Ola Rapace,Tuva Novotny och Linus Wahlgren  Foto från Moviezine.se

Scentrion avrundas med filmtajm på söndagskvällen. En sommar för många år sedan slukade jag Maria Langdeckare. Vilken nostalgikick är det inte att nu återse Puck, Eje och kriminalkommissarien Christer Wijk mitt i den svenska femtiotalssommaren. Säkra skådespelare, skickligt fångade miljöer då kan jag leva med en troskyldig intrig.

48:e inlägget i #Blogg100 Helgbilden 10 mars

7 thoughts on “Helgbilden 10/3 Folkanhelg

  1. Det stod Puccini Alakoski i tweeten (utan komma) och jag tänkte: ”Hm, okänd finsk operakompositör”. 🙂
    Det är säkert bra uppsättningar båda två, säger jag som inte varit på vare sig teater eller opera på år och dag.
    Maria Lang-filmatiseringen sågades grymt i Sydsvenskan, men de har ju inte alltid rätt.

  2. Ja du – på den kulturella fronten (opera, teater, pjäser, bio) är jag inte ett dugg hemma. Vet ärligt talat inte ens vem det är du pratar om – oooooops.
    Allmänbildning – bortsett från fotboll/sport – är nog min absolut svagaste sida. Intresset finns helt enkelt inte…

Kommentera

