Helgbilden 3/3 Parsifal och galleri


Sol och isgator. Riktig vårvinter, blå himmel och några plusgrader i småstaden i helgen.

*

Det är beroendeframkallande att bo granne med Metropolitan. I helgen gavs Wagner. Sex timmar Parsifal, live direkt från Met på bio Folkan fram till midnatt. Historien utgår lite vagt från Artursagan. Den Heliga Graalens brödraskap, under ledning av en sårad kung Amfortas, är hotat av den onde Klingsor. Alla väntar på ”en ren dåre som blivit vis av medlidande”. Upp dyker Parsifal, dödar en svan som den dåre han är, blir nästan förförd av Kundry men dödar i stället Klingsor och återställer sent omsider ordningen. Jag som gillar sagor och hårdrock har inga svårigheter med varken dramatiken eller det kraftfulla högstämda utspelet i musiken. Det är tungt, jag gillar det och jag  kan upprepa det jag skrev för ett par veckor sedan. Det är roande att upptäcka nya sidor hos sig själv.

I helgen gör jag också ett försök att bemästra gallerifunktionen hos WordPress. Tar hjälp av inspirerande  Bildgatans pedagogiska instruktioner. De gör hela skillnaden och att jag inte når ända fram beror på min egen otålighet. Bildernas storlek och proportioner kan jag inte påverka, de uppträder till synes slumpvis. Men det är ett första försök och det får mig till exempel att inse att det finns skillnader mellan ett bildgalleri och collage.

41:e inlägget i #Blogg100 Helgbilden 3 mars

14 thoughts on “Helgbilden 3/3 Parsifal och galleri

  1. Ingen dålig granne – gör väl inget om man blir beroende av sådan underhållning!!
    Snyggt collage!

    Funderar på att bygga om min blogg men har inte kommit till skott ännu.
    Är inte riktigt kompis med wordpress. Verkar vara ömsesidigt.
    Tar bl a inte alltid emot mina kommentarer!
    Däremot verkar det vara bra funktioner där.
    Nåja – jag har tid att klura…..

  2. Man ska kanske inte upprepa sig, men även dessa har varit på Artursagan och Den heliga graalen:

    Jag tycker bildcollaget blev fint, även om man kan ana lite häftiga beskärningar, eller (?). Vet inte ens om det finns någon sådan funktion i Blogger. Jag har i alla fall inte hittat någon. OK, jag har inte letat efter någon heller.

    • Här skrattar jag högt, du skämmer bort mig!. Monty Python har alltid det perfekta inpasset.
      Ja det blir häftiga beskärningar som jag inte kan/lärt mig styra över. Tycks bygga på att de är smakprov och att man ska klicka fram bildserien som ligger som grund.

      • OK, tänkte inte på möjligheten att klicka upp bilderna i deras hela format. Men nu fick jag se dem i sin helhet. Definitivt en försmak av våren.

  3. Å jag kan se skillnaden mellan en fyrkantig bild och en rund;-) Så himla coolt – den första bilden alltså:-)
    Å Pardifal har jag bara väldig ”ljumma” minnen av. Såg den den nämligen i Wien under en skolresa. Somnade efter 15 minuter och vaknade tre timmar senare. Sedan dess får jag gåshud – fast tvärtom – när någon nämnar opera och /eller Wagner.
    Som sagt, försökte mig på WP och gav upp direkt. Min IQ klarar inte det programmet helt enkelt. Men Margareta har ju mångårig erfarenhet och är väldigt envis – så med hennes tips klarar du det nog:-)

  4. Så snyggt med tornet i den runda bilden och den underbara blå himlen har sannerligen varit efterlängtad. Jag har ännu inte kommit iväg på någon operaföreställning på bio, men jag har känt mig lockad. Tur att du gillade föreställningen för sex timmar är ganska mastigt.

Kommentera

