Barndomsminne

hässja

För mig, som växte upp i det akademiska Uppsala, är de långa somrarna på landet ett starkt barndomsminne. Om somrarna träffades släkten på den stora gården i Östergötland. Förutom sjön båt och bad spelade höet en central roll i mitt fria sommarliv.

Innan midsommar slogs gräset på ängarna och höet hässjades för att torka. Soliga sommardagar åkte kusinerna och jag hölass till höskullen, ett gigantiskt tempel för foderförvaring i ladugården. Skullen var som skapt för lek och äventyr, resten av sommaren levde vi här uppe. Hoppade i höet från livsfarliga höjder, hittade nyfödda kattungar och sov över i sovsäck nerborrade i höet under kyliga augustinätter. När hösten kom åkte familjen tillbaka till Uppsala. Mera vild än tam dök jag upp i skolan igen, brun myggbiten och med ett outplånligt doftminne av sommarhö i näsan.

Långhässjan på bilden är från naturreservatet Tinnerö eklandskap i Linköping och precis så såg de ut, min barndoms höhässjor.

37:e inlägget i #Blogg100 barndomsminne Tema fredag

18 thoughts on “Barndomsminne

  1. Ja du den där bilden tillsammans med din text väcker många minnen och jag kan inte låta bli att le lite. Numera ligger det stora vita sockerbitar på fälten, ser ju faktiskt inte alls lika mysigt ut.

  2. Onekligen ett barndomsminne för mig med. Minns hur vi fick hjälpa morfar med slåttern, det var varmt och det var flugor gräset kliade mot de bara benen…tack för att du tar mig med på minnenas resa.
    Härlig bild på nåt som är på utdöende.

  3. Oj, vad jag känner igen mig! Det var härligt att komma ut på landet, så många spännande saker man fick göra… inte minst att mata kaniner och andra djur. Tack för din fina bild och text!

  4. Det här var verkligen också mitt i prick med mina egna minnen, förutom att jag inte växte i någon stad – men jag trodde inte att jag bodde på landet, utan det fanns på somrarna och hösten.

    Höhässjan är … sommar. de som nu finns känns inte lika spännande – visste du att de nya modellerna egentligen är bönder som inte kläckts?

    Ha en bra helg.

  5. Precis så där ska höet hässjas. Inte förvaras i vita snöbollar…
    Hoppa i hö och rida på hästen under slåttern – det hör till mina sommarminnen…
    Härlig bild!!

  6. Du väcker då mina barndomsminnen också kan jag ju säga. Jag gjorde precis samma saker. Åsså åkte vi rutschkana på rullbandet på tröskelmaskinen också. Man hade ju stickor överallt. Så kul det var… fast inte för mamma då;-)
    Å vad gör dom med höet idag – jo, rullar in det i vita kondomer som ligger på fälten och ser ut som vita traktordäck. Ja, vissa saker var nog bättre förr;-)

Kommentera

