Underlagd

Ebisu

Från 38:e våningen i Yebisu Garden Place riktar jag kameran rakt ner. Tokyo ligger för mina fötter, staden är underlagd om man så vill. Långt där nere far leksaksbilar, vandrar myror. Långt där nere skramlar tågen oavbrutet till och från den livliga transitstationen Ebisu i Shibuya.

Vi tog tåget från Chiba till Tokyo på morgonen för att möta Norimitsu-san i hans arbetsrum på universitetet. Jag ser fram emot återseendet och att äntligen få träffa hans fru Noriko-san. I kvarteren runt stationen i Ebisu strövar vi en stund, tar hissen till trettioåttonde våningen för att luncha och försöker orientera oss ovanifrån i det vindlande gatunätet. Ett fotografiskt museum, en espresso på Starbucks sedan är det hög tid att återvända till stationen för att hoppa på pendeltåget mot universitetet.

29:e inlägget i #Blogg100 Underlagd Onsdagstema

15 thoughts on “Underlagd

  1. Ja här är det mesta underlagt, så högt upp som du var när du tog bilden. Får lite svindel mest samtidigt blir jag nyfiken på alla gatorna och husen, kikar runt efter speciella detaljer. Mycket spännande och vackert!

  2. Jag njuter för fullt av denna utsikt och kollar de gula taket och det blåa och det gröna…
    Älskar att åka hiss upp till XX:te våningen och se en stad uppifrån. Just ”takvärlden” är fascinerande tycker jag – så organiskt och levande.
    Kul att höra din ”dagboksberättelse” också, känns nästan som om jag hade varit med där.

  3. Häftigt foto men vet du att jag skulle inte våga mig upp i en skyskrapa, är så förbaskat höjdrädd, rädd för det mesta faktiskt om jag ska vara ärlig.. haha..
    Ang min bild.. tack för dina fina ord. Den är tagen på vår gård, inget sågverk i närheten som stör 🙂 närmaste motorväg är E4:an som ligger en km bort, så det är ganska lugnt och skönt.

Kommentera

