Lila

Yonago

En mycket vanlig syn på min japanska resa. En vanlig perrong, en vanlig man med den vanliga hatten och den vanliga ryggsäcken. I bakgrunden ett vanligt tåg på väg mot Sakaiminato vid japanska sjön i Tottori län. Vi står på perrongen i Yonago redo att fortsätta tågluffen söderut längs kusten. Har just vinkat sayonara till vännerna från Tottori och fått Chiemis hemlagade risbollar som matsäck. Sekunden senare dyker Yoshikos storasyster från Tokyo oväntat upp på perrongen. Hon vallfärdar mellan viktiga tempel och är på väg åt vårt håll. Vi får glatt sällskap en bit på vägen. Det är ett lyckligt sammanträffande och ett mycket ovanligt.

Och varför detta? Ja dagens tema är lila som tåget på bilden och sammanträffandet får ni på köpet.

28:e inlägget i #Blogg100 lila tisdagstema

21 thoughts on “Lila

  1. Så kul att träffa någon helt oväntat på japansk järnvägsstation! Och när jag ser tåget så tänker jag på Löfbergs Lila, även om det inte är samma lila. Vet inte varför.

  2. Hehe, jag funderade både på våra lila bussar här i stan och på de lila pågatågen i Skåne inför det här temat. Ser att du är inne på samma spår, om man nu ska vara vitsig…

  3. Gillar ditt lila tåg. Det är så roligt att läsa om dina äventyr i Japan! Tänk att träffa på nån bara så där… det är inte en slump, det är ett mirakel om man tänker på hur mycket folk som bor där. 🙂

  4. Det var ett snyggt lila tåg, läcker bild över perrongen på tåget. Känns som en ovanlig färg, men kanske vanlig i Japan. När jag läser Kitaro på tåget kommer jag att tänka på en japansk musiker som brukar göra lugn, meditativ musik. Han är ett stort namn inom så kallad ”new age”-musik. Spelar lite åt samma håll som Jean Michel Jarre. Men han har väl knappast något tåg uppkallat efter sig, så det är väl någon annan som har samma namn. Kul, nu ska jag lyssna på Kitaro, han har mycket musik på YouTube!

  5. Dessa fantastiska sammanträffanden som sker emellanåt 🙂 Härligt!
    Färggrant tåg. Mer sånt här med!
    Du skrev om berättelsen med flickan som rymde, packade väskan … du triggade ett minne som inte riktigt vill komma fram helt och fullt! Nu har jag att fundera på 😉

  6. Sammanträffanden när dom är som bäst:-)
    Fler sådana lila tåg, gärna här på hemmaplan! Älskar ju lila lika mycket som limegrönt och orange:-)
    Åsså älskar jag dessa hemlagade risbollar (min kompis Motoko) skämmer bort mig med sådana ibland. De går då inte att köpa på svenska Sushi ställen.

Kommentera

