Helgbilden 17/2 Rigoletto

collage rigolettoram

I helgen led Verdis tragiska hovnarr Rigoletto hemska kval på bio Folkan i småstaden, live direkt från Metropolitan i New York. Rigoletto fruktade för sin oskuldsfulla dotter Gildas ära, allt medan hertigen av Mantua sjöng ”La donna è mobile”. Handlingen var omplanterad från 1600-talets Italien till 1960-talets neonblinkande Las Vegas där Gilda slutligen dör i sin fars armar, i bakluckan till ett dollargrin.

Det är fantastiskt roligt att ha tillgång till operans stora världsscener i grannkvarteret. Jag har blivit en operafan på kuppen, visserligen totalt okunnig men ändå. Det är mycket man inte vet om sig själv och det är roande att upptäcka nya sidor.

27:e inlägget i #Blogg100 Helgbilden 17 februari

12 thoughts on “Helgbilden 17/2 Rigoletto

  1. Då har jag då inte kommit lika långt som du, att bli en fan av opera alltså. Det enda jag vet att det är Verdi (eller om det var Puccini) som skrivit originalversionen;-)
    Med visste är det fantastiskt att tekniken tillåter dig att vara på en världsscen i den lilla orten:-)

  2. Har aldrig varit på opera, men visst kan även jag förvåna mig själv ibland med att gilla något jag inte trodde. Tekniken är verkligen fantastisk, när den fungerar och det verkar den ha gjort i ditt fall – inte hos mig (eller på jobbet) idag.

    Tack för din fina kommentar även om jag inte vet vad gröna knappen är, men gissar. =)

  3. En aktivitet som står på min att-göra-lista! Metropolitanscenen finns inte långt från där jag bor också, trevligt nog. Måste pricka in lämplig föreställning i kalendern. Snart blir det glesare mellan raderna i den…..

  4. Svar: Vill bara påpeka att jag itne äter choklad. Det är maken som ta chokladen som mellanmål;-)
    Å du – man kanske borde anordna en tävling med att visa upp kylskåpet;-) Vad tycker du – typ ”det skitigaste vinner” 😉

Kommentera

