Djur

get

När nu dagens tema är djur får ni möta den sällskapssjuka geten på Ishigaki som pratade med mig och charmade mig totalt.

Idag är det ju Valentins dag. I Japan är det kvinnorna som uppvaktar männen på valentindagen och valentingåvan är choklad. I februari säljs mer choklad än under hela resten av året. En kvinna förväntas inte bara ge maken eller pojkvännen choklad utan även manliga kolleger och chefer. Arbetskamraterna får en enklare chokladgåva medan maken/pojkvännen får den finaste kärlekschokladen. I år kunde de kvinnor i Tokyo som ville ge sin älskade en speciellt minnesvärld gåva delta i en workshop i Shibuyadistriktet. Där fick de ansiktet 3D scannat och omvandlat till en liten silikonform som fylldes med choklad. Resultatet blev en valentinpresent som slår de mesta, en liten leende ansiktsmask i choklad som bär givarens drag.

En getbild till på det. Det är ju ändå Valentins dag och geten här, ja han kan omöjligt heta något annat än Valentin.

get

23:e inlägget i #Blogg100 djur Tema fredag

22 thoughts on “Djur

  1. Ser ut att vara en trevlig get. Sitter här och tänker att det är tur att jag inte bor i Japan, varför får karlarna all choklad? Nu är jag i och för sig singel och får köpa min egen choklad alla dagar på året, men vete sjutton om jag skulle vilja göra som i Japan.

  2. Vilken söt liten get…och vilken intressant historia! Här i vårt land har jag idag fått en chokladkartong av min chef! Det var trevligt tycker jag! :O))
    Undra om männen i Japan har någon särskild dag att uppvakta kvinnorna på eller om de gör det resterande dagar på året! ;O)

    Ha en skön helg!

    • Mycket trevligt att bli uppskattad på arbetsplatsen! Den 14 mars ”Vita dagen” uppvaktas kvinnorna med något vitt. Marshmallow var det först men nu duger allt vitt och underkläder är populärast 🙂
      Önskar dig också en skön helg!

  3. Förstår att den geten charmade dig. Den talar ju, ler och vill pussas. En sådan söt get har jag då aldrig sett:-)
    Kul att det är kvinnorna som uppvaktar männen i japan, landet verkar vara mera emanciperat än Sverige;-)
    Å du BBC gjorde ett inslag om chokladansiktena faktiskt. Dessa japaner, de är makalöst innovativa!

  4. Söt vet jag inte men cool och mysig, klart imponerande horn. Spännande fin form på dem. Namnet är givet!
    Choklad till karlarna… det var också en variant… men i den bästa av Pumitas världar skulle det inte finnas ngn Valentindag utan man skulle komma hem med nåt som den andra uppskattar… vilken dag som helst. Överraskningsmomentet är underskattat. 🙂

Kommentera

