Vilopaus

Yokohama

Män i svart kostym med huvudet på portföljen, i gräset vid havet.

Vaknar första morgonen i Yokohama hos Noriko-san och Norimitsu-san. Tar det lugnt, äter frukost, går en morgonrunda i kvarteren och pratar med grannarna. Den sista oktober. Det är värme i luften, sol från blå himmel. Yokohamas hamnområde når vi med buss och tunnelbana.  En promenad längs vattnet – det är där jag ser männen i svart kostym ta en vilopaus på rygg i gröngräset – över gamla bron till  konstgalleriet. Fast först lunch i bekväma fåtöljer vid ett perspektivfönster med hamnutsikt på sjömanshotellet. Norimitsus favoritkrog. Här sitter han gärna ensam vid ett fönster mot havet med anteckningsboken i knät och filosoferar. Men idag går vi vidare. Många timmar senare, när mörkret faller och natten tar vid, avslutas dagen i Yokohamas berömda gamla Chinatown, den största inte bara i Japan utan i hela Asien.

22:e inlägget i #Blogg100 Vilopaus Onsdagstema

15 thoughts on “Vilopaus

  1. Vilken bild !! Knappast troligt att finna något liknande i Stockholm och ännu mindre är chansen här på Malta 😉 Du är inte bara duktig på att fotografera de rätta ögonblicken. Dina beskrivande texter därtill gör så himla mycket. Det är en njutning att läsa. Önskar jag hade samma förmåga att utrycka mig men man får vara nöjd med det lilla man kan 😉 Nu tar jag en paus men återkommer nog snart med nya krafter. Ha det gott Lena och du kan väl greppa kameran snart eller är du fortfarande inpackad i gips ? Inte för att jag är trött på dina bilder från Japan. De kan jag inte få nog av. Undrar bara.. 😉

  2. Underbart! Det är inte varje dag som man ser kostymklädda män ligga i gräset, eller slappna av överhuvudtaget. Kommer att tänka på filmen ”Pretty Woman” där Vivien (Julia Roberts) tar med Edward (Richard Gere) ut i parken och tvingar honom att gå i gräset utan strumpor.

  3. Vilken härlig bild!!! Innan jag läste din text så tänkte jag spontant: Nu har hon hittat några ”English business men” i Hyde Park. Tur att jag läste vidare.
    Bilden är så otroligt bra alltså.
    Å din berättelse – ja du vet ju hur mycket jag gillar allt som har med Japan att göra. Min drömresa – ja egentligen behöver jag ju inte göra den längre. Jag har ju rest med dig ett tag nu och njuter av varje sekund:-)

Kommentera

