Helgbilden 10/2

collage nötväcka ingrid

Försöker fotografera småfåglar i helgen.  Det går inte bra.  Bilderna blir mörka och suddiga, ja ni ser själva. Varför vet jag inte. Kanske beror det på att jag fotar genom köksfönstret som är smutsigt, att jag inte kan hålla det lite längre objektivet stilla, att dagarna är grå och ljuset aldrig riktigt dyker upp. Nåväl bilderna duger till att identifiera arten och det är alltid en god sak. Jag kan ingenting om fåglar och vill åtminstone lära känna igen dem som finns i närheten. När man börjar se och förstå blir det mesta intressant. Som den här lilla nötväckan med sitt svarta streck genom ögat. Det är den fågeln som gärna äter uppochnervänd och som obesvärat klättrar nedför stammen med huvudet före.

Denna helgen ser jag rätt film, Tarantinos Django Unchained. En splatteraction med mycket humor och sinne för detaljer. Här är det bara att förföras och ta del av äventyret med en blinkning åt Nibelungenlied där Siegfried drakdödaren rider genom elden för sin Brynhilde. Och när jag nu bor precis vid Folkets Husbion passar jag också på att se baletten Nötknäpparen i 3D i helgen. Dansad av de främsta dansarna f rån Mariinskijteatern i St Petersburg till Tjajkovskijs klassiska musik är den en underhållning av lika stort värde som Django.

Django Unchained

Django Unchained av Tarantino med Christoph Waltz och Jamie Foxx Foto från Moviezine.se

20:e inlägget i #Blogg100 Helgbilden 10 februari

8 thoughts on “Helgbilden 10/2

  1. Trots att de är lite mörka så tycker jag nog att du lyckats fånga småfåglarna bar. De sitter ju inte precis still och väntar på att man ska bli färdig 😉 Det är svårt att få bra bilder på de små gynnarna, men jag tycker att du lyckats bra!
    Blev lite biosugen nu … kanske i helgen då …

  2. Tycker dina fåglar är helt suveräna. Det kan bero på att mina läsglasögon inte funkar men här ser jag bara skarpa fåglar som jag inte ens visste att de fanns. Det du! Är väldigt impad över dina ornitologiska kunskaper måste jag säga. Snart ger du Gärdsmygen en match ska du se;-)

  3. Jag tycker att dina bilder är jättebra och att min chans till fågelbilder kommer. Att bo granne med en biograf tycker jag låter ypperligt för att ta sig till bio, själv är jag urdålig. Senaste filmen jag såg … kommer faktiskt inte ihåg – på bio.

    Tack för kommentaren hos mig, själv är jag sällan nöjd med en bild så ikväll har jag klottrat. =)

  4. Tycker du lyckats riktigt bra med tanke på att du fotat genom fönstret. Dom grå dagarna och det minimala ljuset gör det sannerligen inte lättare. Vilken söt fågel. Jag har aldrig ens varit i närheten av en nötväcka med min kamera.

    Visst är det kul att se film på bio! Jag har länge varit på väg för att se Searching for Sugarman, men inte kommit till skott. Hoppas att det blir av under veckan.

Kommentera

