Avtryck

KaratsuI Sverige bakades gorån förr i tiden. Rånen gräddas i gorånsjärn med fina mönster som lämnar avtryck på rånet på samma sätt som våffelmönstret bildas i våffeljärnet. I Japan gräddas en särskild sorts street food på liknande sätt. Taiyaki ordagrant stekt fisk, är en pannkaka fylld med bönpasta. Anrättningen har fått sitt namn av att järnet den gräddas i lämnar avtryck på pannkakssmeten och formar den till en fisk.

Taiyakibagaren på bilden bedrev sin verksamhet från en bakgata i Karatsu på västra Kyushu. Jag gick förbi henne ibland och såg henne sälja sina fiskar direkt över disk ut mot gatan. På kvällarna var kommersen livlig men jag köpte aldrig någon ”fisk”. Den söta bönpastan har lämnat ett bestående avtryck i mitt smaksinne, jag har lärt mig undvika den.

16:e inlägget i #Blogg100 avtryck Tema fredag

15 thoughts on “Avtryck

  1. Verkligen spännande rätt! Dock skulle jag avstå, är inte särskilt förtjust i fisk på detta sättet.
    Härliga bilder från Japan du visar, jag njuter och önskar att jag en dag också kan besöka detta landet!

  2. Jag hade absolut provsmakat, hon ser ut att veta vad hon gör,
    sen om jag skulle gilla det vet jag inte, men det kanske skulle bli som med dig, ge ett bestående avtryck.

    Tjingelingen från Rantamor.

  3. Verkligen spännande att se, hade dock låtit bli att smaka jag med, låter inte som någon höjdare. Kul att du fångade det på bild, så mycket att upptäcka i bilden förutom pannkakan.

  4. Vad spännade det låter men det är tveksamt om jag skulle provat att smaka. Fisk är lite känsligt och kan ge oanade smakupplevelser 😉 Fin bild från bagartjejens vardag på (bak-) gatan i Karatsu !!

  5. Nu litar jag ju fullt på ditt omdömme om maten i japan. Så du gillade inte bönpastan. Har faktiskt inte smakat på den. Men du, jag är så otroligt tacksam att jag lär mig sååååå mycket om det ”vardagliga” Japan från dig. Min kompis Motoko kommer ju från ”upper class” där jag inte hör hemma direkt. Men – snart så kan jag båda delarna;-)

Kommentera

