Skyltsöndag – Horror vacui

Nya Världen

Februari  är en mörk tid i småstaden. Den får mig att längta efter färg och ljus i övermått. Kvällens skyltsöndag får kompensera morgonens svartvita, fast glada, triss. Blinkande ljus och färgkaskader kantar gatorna i Nya Världen Shinsekai. Den slitna stadsdelen är som sagt ett av mina favorittillhåll i Osaka. När mörkret faller mildrar nattlivets ljusspel skavankerna. Skyltöverdådet beskrivs bäst med en term från konsthistorien horror vacui – rädslan för tomrummet.

12b inlägget i #Blogg100 Skyltsöndag i spåren av Pumita

4 thoughts on “Skyltsöndag – Horror vacui

  1. Skratta inte nu! Men vet du vad jag spontant tänkte på när jag såg bilden (minus de japanska tecken på skyltarna) – jo, Drottninggatan i vår kungliga huvudstad.
    Ja, jag vet att jag är konstig, men det är jag ju stolt över!
    Precis som du trivs jag/vi mest i de icke-turistiska delarna av städerna. Där möts man ju av de oväntade, det som inte är ”lagom” = inga köttbullar…
    Åsså lärde jag mig t o m nå’t nytt – horror vacui. Tack för den du:-)

  2. Horror vacui…. öh, det är lärorikt att blogga! Sicken tur att en av oss två har allmänbildning. 😉 Du alltså, ifall det var oklart. Jo, frågan är om det någonsin är tomt och mörkt här. Fast iofs, man kan ju vara ensam tillsammans med andra också så vem vet… yada yada yada. Nu ska jag baka färdigt chilibröden så jag kommer i säng nån gång. Natti natti! 🙂

  3. Tycker att det ser så exotiskt och spännande ut med alla skyltarna, jag som inte varit utanför Europa tittar och njuter på allt som kommer utifrån den vida världen. Picadilly Circus är ju ingenting jämfört med detta 🙂

  4. Där behöver de inte vara rädda för något tomrum! Skyltar för resten av året, nästan! Tack för tolkningen av bilden hos mig! Jag hade inte fattat det. 😀
    Snygga bilder i trissen på japanerna med sina typiska gester!

Kommentera

