Det här vill jag inte se

linbanaHängande i en liten gondol rakt över byn är det lätt att säga sig själv: det här vill jag inte se

Med åren har jag blivit tämligen höjdrädd. Ärligt talat vettskrämd för branta stup och höga kyrktorn. Men framförallt är jag nyfiken. I Hamakanaya, ett fiskeläge och färjeställe vid Tokyobukten går linbana vertikalt upp till bergets topp. Jag åker upp med skräckblandad förtjusning. Sekunden innan återfärden börjar och maskineriet hostar igång igen ser jag landningsplatsen som en prick framför fötterna. Sedan blundar jag.

9:e inlägget i #Blogg100 det här vill jag inte se Tema fredag

19 thoughts on “Det här vill jag inte se

  1. Huuu… jag blir vimmelkantig bara av att se bilden. Okej att stå vid ett högt staket och se ned, men att sitta i en linbana med nada under fötterna än golvet på gondolen, jag ryser… kanonfint dock!

  2. Ja, höjder kan ju på det viset vara upplevelser som gör en lite darrig.
    Jag ryser fortfarande när jag tänker på ett besök på Dun Aengus på en av Aranöarna i Irland.
    Ganska högt fritt fall rakt ner i Atlanten (utan skyddsnät).

  3. Hua.. jag är inte höjdrädd, jag är inte höjdrädd, jag är inte… 😉 Nä, det hjälper inte. Det svindlar ändå när jag blickar ut över din fantastiska vy för det gungar så förbaskat i den lilla gondolen. Vad modig du är 🙂 Utsikten är helt underbar men linbanor är absolut inte min grej !! Då GÅR jag heller upp och sen kan jag stå och njuta med stadig mark under fötterna 😉 Vill ju inte missa det vackra som inte syns därnerifrån.

  4. Här blundar t o m jag, å då står jag inte ens i linbanan. får nästan ståpäls av den bilden. Men du lyckades iaf trycka på avtryckaren – sinnesnärvaro kallas det visst;-)

  5. Det är nog så, att de flesta blir räddare med åren. När man var ung trodde man aldrig att något kunde hända. Nu vet vi att livet är ändligt och att plötsligt kan livet hänga på skör tråd – eller en linbanevajer…

  6. Oops, det vänder sig i magen… Jag förstår dig helt och fullt eftersom jag delar de egenskaperna. Höjdrädsla och nyfikenhet är en svår kombo men det gäller att inte tänka efter för mycket.

Kommentera

