Oförglömligt

på tbanan

Vad gör ett oförglömligt intryck på oss? Många olika saker skulle jag tro. Kanske vore det önskvärt att kunna skikta sina intryck så att bara väsentligheterna stannade kvar i minnet. Men så fungerar det ju inte. Både stort och smått, viktigt och oviktigt kan göra ett oförglömligt intryck, bli kvar ”for ever and a day”.

Bilden ja. En läsupplevelse kan göra ett oförglömligt intryck tänker jag i Yokohamas tunnelbana när jag ser kvinnan mitt emot sluka sin bok från pärm till pärm. Men hon gör det baklänges, med början vid bakre pärmen så som man läser japanska trycksaker.

Mitt 8:e inlägg i #Blogg100 och Oförglömligt Onsdagstema

17 thoughts on “Oförglömligt

  1. Ja det behöver verkligen inte vara en stor sak för att göra den oförglömlig, för det är ju för det mesta småsakerna som etsar sig fast i minnet – dom som man kommer ihåg senare. Medan man upplevde dom ansågs de kanske vara roliga eller hemska, men med lite avstånd kommer man ihåg dom precis tvärtom. Så är det iaf för mig.
    Bilden är suverän. Vilken paparazzi fotograf du är!

  2. Länge sedan jag var hit och det är i och för sig länge sedan med mycket, även fototeman. Böcker är verkligen något som kan lämna oförglömliga minnen men numera somnar jag med mina böcker, inte en om dagen längre utan mer en … vet faktiskt inte för det tar länge. Jag får börja om och leta var jag var och så håller jag på i evighet, men även det är ju oförglömligt. Eftersom kvinnan läser ”åt fel håll” så är hon ju snart färdig med boken, duktigt jobbat.

  3. En ögonblicksbild som betyder så mycket, en sekund ett möte som aldrig kommer åter. Häftigt att de läser boken från ”fel” håll, det visste jag faktiskt inte om japanska.

  4. Det är lätt att bli uppslukad av en bra bok. Det har hänt ett par gånger att jag missat att gå av vid rätt hållplats, när jag suttit med näsan i en bok. En härlig ögonblicksbild!

  5. Härlig bild från vanliga livet! Hon är verkligen inne i sin bok. Hon är nog inte medveten alls om sin omgivning. Men det är klart, om hon lyfter blicken och ser sig om så kan det bli ett oförglömligt ögonblick just där i tunnelbanan. Det behövs inte alltid så märkvärdiga saker, bara en doft, oväntad syn eller en känsla som överraskar lite.

  6. Ler, eftersom jag inte kom i håg att du bor i trakterna. Jag har inte sålt någon skylt utan de ville använda bilden i en presentation (Powerpoint) och det tillät jag gratis, dumt jag vet. Nu hörde jag att partiledaren ska vara med så nu är jag inte lika positiv eftersom hon står för det mesta som jag inte står för – även om det kan låta bra och när orden är vackra. =)

Kommentera

