Ner

Tsuwano

Slå dig ner

…och känn dig som hemma i glada vänners lag.  På izakayan krogen i det gamla samurajfästet Tsuwano bland bergen slår du dig ner på tatami stråmattan vid ett lågt bord, stadigt placerat på det lätt förhöjda golvet framför bardisken. Glöm bara inte att ställa skorna bland de andras under bänken först. Torka av händerna på den behagligt varma fuktiga servetten. Beställ ett glas Asahi, det läskande japanska ölet. Måltiden är enkel med god. Het soppa i en skål av porslin står på gaslågan mittpå bordet och delas av alla.

mitt 7:e inlägg i #Blogg100 och ner tisdagstema

12 thoughts on “Ner

  1. En glad och varm bild åsså var soppan säkert himmelskt god. Det brukar ju genuina japanska spoor – gärna med undon nudlar i – vara.
    Sittställningen är jag däremot betydligt mera tveksam till – men det har vi ju diskuterat förut;-)

  2. Du det där ser riktigt trevligt ut, så jag slår mig gärna ned en stund. Hoppas de kan engelska eller att det finns en tolk med, för jag vill ju veta en himla massa om dessa människor och deras leverne.

    Angående ”högen”. Blev omsprungen av en och samma person två gånger på vägen upp, antingen var hon snabb eller jag långsam. Fattar inte att de orkar med det där påhittet.

  3. Ner kommer man alltid, men där skulle jag troligen bli kvar. 🙂
    Jag skulle få ont i benen ganska snabbt av att sitta så där lågt! Får börja träna, så man klarar av en hel måltid på stråmattan. Blir så sugen på att resa dit av alla dina fina foton! 🙂
    Jag har druckit någon japansk ölsort som haft ett mycket markerat, kraftigt skum, men det har ju inte Asahi öl (som jag testat på Systemet). Undrar vad det kan ha varit för märke på det japanska ölet?
    Verkar vara ett glatt gäng runt bordet, det ser riktigt trevligt ut. 🙂

  4. Där ser det ju gemytligt ut. Har en god vän som jobbat på sjön många år och ofta hunnit gå i land lite i japanska städer. Då var det inte alltid så självklart att långnäsor (västerlänningar) blev serverade överallt. Han var med om att ignoreras av både personal och gäster som ville vara i fred på sitt ställe.

Kommentera

