Fotoåret 2012

Efter första året som bloggare behöver jag en tillbakablick. Hur ser bilden ut, vad hände mitt 2012?

collage 1

Januari kallt. Februari testar julklappsobjektivet. Mars möter våren i Köpenhamn.

collage 2

April torpet vid vägs ände, Stockholm och Linköping. Maj kom våren. Juni kom Yoshiko.

collage 3

Juli vinst men till Island kom jag inte iväg i år. Augusti sommar sommar. September behaglig.

collage 4

Oktober Japan. November Japan och vidare från huvudöarna till sommaren på Okinawa. December snö kyla och den farliga isen.

2012 är mitt första år som bloggare. Vid starten i mitten av november 2011 deltog jag i fotoutmaningen fototriss och lade ner en del tid på att hantera bloggen tekniskt. 2012 släppte jag försöken att bemästra layouten, vilket straffar sig, men hittade istället till fina bloggvänner via ett antal roliga fotoutmaningar.

Jag vet inte riktigt vad som ska hända 2013. Kanske fortsätter jag att delta i fotoutmaningar. Det är stimulerande att hitta en egen idé i utmaningen och inspirerande att följa hur andra löser uppgiften. Kanske borde jag ta tag i lärandet av kameran eller fotografera 100 hus. Medan tankarna vandrar hänger jag på #Blogg100 – ett blogginlägg varje dag i 100 dagar – och inspireras av hur andra gör. Av Marit Johansson till exempel, vass fotograf och skicklig bildredigerare, som gjorde ett suveränt collage i Mitt fotoår 2012, Mina egna försök att fixa ett collage denna helg misslyckades. Jag behärskar inte tekniken. Det fick bli kvartalsvisa treklanger från mitt fotoår 2012 med förhoppningen att jag lär mig konsten att bygga collage under 2013.

Mitt 6e inlägg i #Blogg100 och Helgbilden 27 december

7 thoughts on “Fotoåret 2012

  1. Så du har inte bloggat längre! Tänka sig. Då har du väl varit med i Veckans fönster nästan sedan start då. Jättekul att du också hoppade på #blogg100. Tycker det är kul att se all aktivitet och hitta nya bloggar.

    Vet inte om du fick något svar, men läste någonstans att du efterlyste ditt RSS-flöde. Du har ett sådant automatiskt i wordpress och jag har använt det länge för att få upp dina bloggposter i min RSS-läsare. 😉

    • Veckans fönster är en fantastiskt kul idé – stor eloge till dig Susanne för alla underfundiga teman och för att du sköter den så snyggt att det alltid är en ren fröjd att delta! Jag har hängt med sedan början av januari och minns fortfarande mitt första försök med viss rodnad men kul har det varit hela tiden 🙂

      #Blogg100 hittade jag också till via dig. Har mycket att tacka dig för 😉 Gillar det opretentiösa upplägget och möjligheten hitta i princip allt.

      Jag börjar förstå att jag har ett RSS-flöde och hur det ska användas hoppas jag fatta under 2013 😉

  2. Va, har du bara bloggat i ett år???!!!!!!! Det visste jag inte, men kunde ha efterforskat om jag hade haft den ambitionen;-).
    Tycker att du är otroligt mogen för en ettåring: du skriver bra, lägger upp toppen bilder, kommenterar sylvasst. Ja du verkar ha talang för att vara en framgångsrik bloggare, vilket du redan är.
    Har jag verkligen följt dig mindre än ett år?!!! Känns inte så, då jag känner mig totalt hemma här:-)

    Jag vet vad du menar med collage, men dina ”triplets” är faktiskt också ett slags collage. Personligen tycker jag att det var väldigt överskådligt i stället för ett helcollage på 12 bilder.

    #blogg 100 såg jag också hos en bloggare, men den utmaningen började ju den 23 januari och jag – som vanligt – för sent ute. Gillade idén skarpt. Å du lägger ju upp ett inlägg/dag iaf, så lätt som en plätt:-)

  3. Gud så glad jag blir av dina ord, så smickrande, tusen tack det värmer verkligen.
    Men jag undrar varför du är missnöjd med ditt eget collage, det du visar här är ju supersnyggt, jag fattar inte vad du inte tycker blev bra? Både bilderna och själva layouten (heter det så?) är ju kanon!

  4. Här i Malmö är det ju lätt att möta våren i Köpenhamn när den väl kommer. Går jag ut och tar första bästa buss från Lundavägen ner till Malmö C ska det ta sammanlagt högst en timme till Dronningens by. Tänka sig att det fanns en rörelse för att stoppa Öresundsbron en gång. 🙂

Kommentera

