Framträdande

collage framträdande

Enkla framträdanden i storstadsnatten överraskar och piggar upp

Nya Världen, Shinsekai i Osaka är ett av mina favoritområden. Skapat på 1910-talet, med New York och Paris som förebilder, är det idag en nedgången fattig stadsdel med ett färgstarkt gatuliv. Jag strosar gärna runt i de trånga gränderna. Eller sitter en stund i en bar där matbitar på spett friteras framför mig på bardisken. Nya Världen kryllar av udda existenser och vanligt folk. I en gränd möter jag den japanska arketypen för transvestit, mannen som framträder som geisha.

I Namba, det moderna Osakas nöjes- och shoppingkvarter, kan jag gå länge. Här finns det alltid något nytt att titta på. Gatumusikanter framträder i vimlet. Hip-hoppers mötesplats ligger i en undergång nedanför stationen. Där framträder de med häpnadsväckande vighet till ljudet av en raspig musikmaskin.

Och pratar vi enkla framträdanden i storstadsnatten kan jag inte undgå karaoke. I Chiba hamnade vi en kväll på en liten familjär bar. Den koreanska värdinnan serverade oss den ena traditionella läckerheten efter den andra vid bardisken. När hon inte passade upp oss satt hon med ett glatt gäng gäster vid det enda bordet i lokalen. Karaokeframträdande till traditionella japanska snyftare ekade mellan väggarn, snart drogs vi ned vid deras bord, deltog i samtalet och skålade i traktens sake.

Framträdande Onsdagstema

15 thoughts on “Framträdande

  1. Jag levde mig in i din text så att jag trodde en stund att jag var i Japan! Men nu har jag vaknat upp och tittar på dina charmiga bilder! Mannen på sista bilden är så uttrycksfull så han blir min favorit, men transvestiten kommer inte långt efter.Ser gärna fler bilder från Japan!

  2. Många olika sorters framträdanden, spännande varenda en. Olika människor i olika miljöer.

    Angående Svalan i Brunnsparken, hittade de uppgifterna du hittade också, men enligt bildarkivet på orebro.se så stämmer inte 1970, byggnaden fanns redan på 60-talet. Har mailat stadsarkivet, får se om jag får något svar.

  3. Kan inte låta bli att fänglas av din Japan-runt resa. Du har då verkligen inte ”lekt” turist utan sett det riktiga Japan! Åsså lärde jag mig nu att du uppenbarligen pratar japanska annars skulle du ju inte kunnat delta i samtalet i baren. Dessutom minns jag av några affärsbekanta japaner att de är fullkomligt galna i karaoke – hellre än bra om man säger så…

Kommentera

