Skyltsöndag – Manga

MangafestivalJapan är ett land fullt av kontraster, åtminstone för mitt västerländskt formade synsätt. Steget är kort mellan tempelträdgården och Mangakulturen. Vid japanska sjön är det Mangafestival i november. I dagarna fem står Tottori län för värdskapet när det 13th Internationella Manga Toppmötet går av stapeln i Yonago kongresscentrum. Det är folkfest, uppträdanden, direktsändningar, tecknarmöten och konstutställning. Och det är tingeltangel och så klart en massa kryptiska affischer och skyltar

Skyltsöndag i spåren av Pumita

12 thoughts on “Skyltsöndag – Manga

  1. Det börjas bildas en sjö här över mitt tangentbord efter allt dreglande allt eftersom jag läser dina berättelser om Japan.
    Manga är på något sätt ”typiskt” för det ”unga” Japan tycker jag och ändå en fortsättning av geisha ”kulturen”.
    Om du gillar Manga googla ”Lisa Rinnevuo”. Hon har inspirerats av Manga och jag älskar henne. Tyvärr håller maken inte med;-)

    • Haha, lider med ditt tangentbord men kan inte lova någon snar ändring 🙂 Ja visst är det så – Manga knyter an till och vidareutvecklar mycket som redan finns i kulturen. Tack för länken Lisa Rinnevou var en ny färgstark bekantskap!

  2. Oj ! Här var det väldigt mycket att fästa blicken på 😉 Nu har jag tydligen missat Manga kulturen (suck) men det låter som ett väldigt spektakel i en salig blandning. Nu har jag provat att vara med i Skyltsöndag för första gången 🙂

  3. Intressant tanke att det inte är ngn kontrast mellan tempelträdgård och modern manga, svårt… för att inte säga omöjligt att tänka sig för en annan. Tänk vad insnöad man är (eller JAG heter det visst…) i sitt eget tankesätt! 🙂

    • Inte för att du verkar särskilt insnöad i tanken inte 🙂 Men visst måste man hålla sig med vissa förenklingar och schabloner för att inte spåra ur totalt. Och någon kontrastverkan finns där förvisso om än inte så stor som jag först tyckte.

  4. Tycker mangateckningar är roliga, gillar stilen med dom stora ögonen.
    När det gäller stativ så köpte jag ett Gorillapod på en mässa för några år sedan. Kolla länken
    http://kajsalisasblogg.wordpress.com/2011/05/19/kajsalisas-alla-saker-del-10/
    Jag har inte använt det så mycket, men tycker det verkar bra och stabilt. Tyvärr var det lite dyrt, men jag köpte ett som klarar en mindre filmkamera för att det skulle vara stadigt.
    Fördelen är att det är jättelätt att ställa upp och ställa in. Använd det ihop med tidsutlösare eller fjärrutlösare så du inte rubbar kameran. Man kan till och med vrida det så man kan hänga upp det i ett träd.
    Googla lite på namnet så kan du kolla var det finns och vad det kostar. Det finns säkert kopior också men då vet jag inte om kvaliteten är lika bra.

    • Vilken bra länk till dig. Nu börjar jag fatta vitsen med stativ. Det här är ju litet och fint dessutom. Trodde att stativ var långa och klumpiga. Ska googla vidare. Tack för inspirationen!

Kommentera

