Upplyftade

Frukost i Yugawara. Dröjer mig kvar bland de heta källorna under bergen om så bara i tanke och arkiv

frukost

En del människor glömmer att äta, till dem hör jag. Inte så att jag inte gillar mat, det gör jag men det finns annat som fängslar mer. Med åren har även jag fattat att människan blir grinig när blodsockret är lågt och att lite mat kan göra underverk. Att till och med frukosten kan vara upplyftande lärde jag sent i livet.

En klassisk japansk frukost är ingenting för den morgonveke. På den frukosten står du dig långt fram på dagen, precis som på den gamla svenska morgonmaten. Vid frukosten på ryokan i Yugawara frågar jag Noriko-san tvärs över bordet hur man ska äta allt detta och i vilken ordning. Allt slinker ner trots att sjöborren är besk och den hela halstrade fisken är svårflörtad med pinnarna. Allt äts i den ordning du behagar. Smaksensationerna blandas djärvt, på samma sätt som servisen är en djärv men skön blandning av färg form och material.

Till slut, för den mycket intresserade, en lite ofullständig katalogaria över innehållet i den upplyftande bergsfrukosten. Consommé med bland annat svampknippe, tofu, lite grönt kokande i en gryta på bordet. Halstrad fisk med  lotusrot och fiskfärs. Misoshiru. En sorts ”mimosasallad” med körsbärstomat och färsk gurka på grönsallad. Pickels på saltat umebär med mera. Sjöborre blandat med shiitake. Sjögräsblandning med fisk? Nori till sojadipp. Wakame-sjögrässlem. Risgröt med sylt på ume. Vatten förstås och strax serveras rykande hett te

Upplyftande Onsdagstema

11 thoughts on “Upplyftade

  1. Dregel, dregel! Tur att vi åt lunch på ”fin-japanen” idag annars hade jag slängt mig i bilen å åkt till närmaste japan;-) (Jag ljuger, det hade jag inte gjort, då jag hade fått gräva ut bilen under en halv meter snö.)
    Eftersom jag är en extrem ”saltis” hade jag nog mumsat i mig alla dessa härligheter utan minsta problem. Är ingen müsli fan om du förstår vad jag menar.
    Det enda jag har att anmärka på – har de igen Nespresso;-)

  2. Glömmer också bort att äta ibland mest för att jag stressar för mycket. Tror och vill ju hinna med allt jag samlat i min gedigna ”ska göra”-lista på en kvart. Nu ska jag tala om för maken varför jag är så grinig ibland. Blodsockret !! 😉 Den japanska frukosten du så fint presenterar tror jag att jag måste vara väldigt avslappnad, nästan omedveten och VÄLDIGT hungrig för att smaka på. Då menar jag som frukost !! Går liksom inte ihop men det borde ju gå lika bra att äta fisk då som på kvällen 😕 Tror ändå jag skulle hålla mig till risgröten med sylt och te och le 😉 Upplyftande bara det sista 🙂

  3. En exotisk frukost som kräver gott om tid att äta. Inget för stressade svenskar, men dom är säkert kloka japanerna. Frukosten sägs ju vara den viktigaste måltiden och ska hålla humöret uppe och hjärncellerna i schack en stor del av dagen. Vackert frukostbord!

Kommentera

