Skyltsöndag – Aj aj dubbelaj

dörrskylt

Det är en högst oplanerad och ovälkommen stiltje här hos mig men saken är den att jag snavade över en isklump på väg mot bilen med tvillingarna. Tur att de var med men det blev ett abrupt slut på många aktiviteter mitt i julförberedelserna eftersom jag lyckades landa på axeln och bryta den samt ta emot med lillfingret på andra sidan och bryta det med. Ja jag är en snubbelfia av rang som snavar över mina egna ben, det är ingen nyhet. Den här gången blev det besvärligt, i princip lam i ena armen och gipsad upp till armbågen i den andra är jag klumpig som en bakbunden kamel vid datorn och att fotografera är inte att tänka på än. Men det blir bättre förstås och när nu både Anita och Pumita är vänliga nog att undra vad jag sysslar med – tack snälla ni för att ni bryr er – inser jag att en uppdatering är på sin plats. Så då är jag igång då och kan börja kika runt hos er andra igen efter det här vinteräventyret.

Även om denna jul-och nyårshelg blev ovanligt overksam så har mina nära och kära funnits här och jobbat desto mer. Med jansson och julgran, skinka sillsallad godis hummer bubbel och…ja ni vet. Det har varit skönt att ha dem intill, firat har vi gjort och roligt har vi haft tillsammans. Vi kom till och med iväg på en traditionell mellandagsbio.

Berättelsen om Pi

Berättelsen om Pi av Ang Lee med Suraj Sharma . Foto från Moviezine.se

”Berättelsen om Pi” är en stundtals underskön 3D saga om än lite lång. När du väl är inne i historien blir den ganska förutsägbar. Ang Lee som gjort bland andra ”Crouching Tiger Hidden Dragon” och ”Brokeback Mountain” är däremot är allt annat än förutsägbar. Han imponerar med sin förmåga att ständigt överraska, byta genre och förnya sin berättelse.

Skyltsöndag i spåren av Pumita. Skyltarna ovan sitter på ett par skjutdörrar i Osakas t-bana. De varnar resenärer för att klämma fingrarna. Idag känner jag mig mer än väl hemmastadd i herrns dubbelaj.

12 thoughts on “Skyltsöndag – Aj aj dubbelaj

  1. Oj vilken otur, men tur att du fick så mycket hjälp. Du har ju skickat så mycket fina bilder som jag brukar titta på men jag brukar inte kommentera. Hoppas du snart blir bättre, men det är ju ändå rätt skönt att bli servad av folk i sin omgivning.

    God Bättring och God fortsättning på nya året!

    Gudrun

    • Tack Gudrun, vad roligt att se dig här! Du har förstås alldeles rätt jag är en lycklig lotta som blir väl servad av omgivningen. Önskar dig också en riktigt God Fortsättning på 2013!

  2. Fy attans vilken otur 😦 Vad skönt ändå att få ett livstecken 🙂 !! Blev ju lite orolig där ett tag, och det tydligen med rätta ! Kände på mig att något inte var som det skulle. Nu har du trasslat till det ordentligt och jag kan inte annat än att tycka väldigt synd om dig. Skönt att läsa att du haft nära och kära med dig så det blev lite jul iallafall 🙂 Filmen du nämner såg även jag i mellandagarna. Lite lång var den det håller jag med om men sevärd ändå. Tycker att 3D är lite överreklamerat. Bilden du visar är jättefin, det var verkligen sagolikt. Nu får du ta det lugnt ett tag framöver och hålla dig i skinnet 😉 Finns väl inget val där misstänker jag med armar som inte fungerar som man är van vid och som vi tar som så självklart i vardagen tills.. Vips, så händer det och så sitter man där. En läxa man helst vill slippa 😉 Sköt om dig !!

    • Jo du har så rätt vips får man sin läxa. Trodde mig ha överlistat vintern genom att fly till Japan ett tag men vintern är lång. Jag får väl gå i ide som alla förnuftiga mumintroll eller följa ditt kloka exempel och emigrera till varmare trakter 🙂

  3. Stackarn!!! Fy f*n vilken usel tajming och vilken max otur! Anita frågade mig om jag visste vart du tagit vägen. Å jag svarade att jag trodde att du var på semester… igen.
    Har faktiskt saknat dig, det ska du veta och undrade också varför du inte la upp bilder från din resa som jag trodde du var på.
    Men det kan vi ju ändra på, eller hur!!!? Eftersom du är ”obrukbar” på både vänster och höger sida av överkroppen så kan du använda fötterna för att knäppa lite bildbevis åt oss som har saknat dig. Å om det är för besvärligt, så får du väl låna ut kameran till en av tvillingarna eller vem som helst som kan fota.

    PS. Nej, jag försöker inte skämta bort eländet, jag försöker bara skaka fram ett leende hos dig. Hoppas jag har lyckats! DS.

    • Du är en tillgång Beate, och som alltid lyckas du locka fram ett leende av den bredare sorten. Sol till dig! 🙂
      Och jag ger mig inte, vänta får du se och dessutom har jag en del gammal skåpmat. Vintage är underskattat 😉

  4. Aj då, låter inte som det allra bästa slutet på året. Trodde att du kanske var bortrest igen. Vilken tur att du har en underbar familj som ställer upp och servar vid sådana här tillfällen. Ta hand om dig nu och bli bra snart, så du kan gå ut och fortsätta ta underbara bilder 🙂

  5. Stackars krake!!! Nu får jag dåligt samvete för att jag kommenderade dig till att uppdatera. 😦 Vet precis hur det känns att ha två vänsterfötter… klen tröst kanske men vill bara säga att du inte är ensam. Skönt att det har funkat för dig i jul iaf, att du har fått hjälp med allt. Hoppas att du blir återställd snart! 🙂

    Berättelsen om Pi ska jag se så snart jag kan. Har läst boken och tyckte om den, vet hur allt slutar med andra ord men är mycket nyfiken på fotot osv. Det lär vara magnifikt.

    • Klart du ska se filmen! Den är bra på flera plan och fotot är excellent. Kul att höra att du gillade boken, har inte läst den. Köpte den som bandbok för en krona på Röda Korset för något år sedan, gör så ibland för trädgårdslyssning. Nu blev jag lite sugen på att ta mig an den 🙂

      Jo vi som begåvats med två vänsterfötter vet precis vad det handlar om eller hur 😉

    • Kul kul att se dig här Mjöll! 🙂
      Låter nog värre än det är – man vänjer sig lätt vid att bli uppassad 😉 men jag ser verkligen fram emot snabb läkning nu.

      Gott Nytt År till dig också!
      – allra bäst blir året om du tar en sväng hit, annars hemsöker jag nog dig i Reykjavik eller så ses vi i Paris 🙂

Kommentera

