Detaljer #Fototriss

collage

Tofflor är viktiga detaljer i Japan. Viktiga och lätta att blanda ihop, det lär jag mig snabbt

Svårast att hålla reda på är toalettofflorna. Vare sig du besöker en bättre krog, är hemma hos vänner eller bor på ett traditionellt hotell gäller det att kliva ur gästtofflorna och kliva i toalettofflorna som står och väntar innanför toadörren. Men det verkliga eldprovet kommer när du lämnar toaletten och ska komma ihåg att inte – hemska tanke – hasa ut i matsal kök och vardagsrum med toalettofflor på fötterna. Själv har jag gjort det pikanta misstaget inte en utan upprepade gånger

Yonago

Yugawara

Tsuwano

Nu när jag landat i småstadens vinterkyla vill jag passa på att tacka Erik för den fina utmärkelsen som han hedrat mig med

jag skickar den vidare med ett stort tack till alla er fina bloggvänner som följt och kommenterat min resa i  Japan trots att jag själv inte hunnit med en enda kommentar hos er. I love your blogs och nu ser jag fram emot att kika in hos er igen

Detaljer Fototriss  med Coolstuff

22 thoughts on “Detaljer #Fototriss

    • Jag tror faktiskt det kräver år av träning. Just när man känner sig kaxigt säker och tänker på annat glömmer man detaljer, står där plötsligt mitt i vardagsrummet iförd toatofflor och rodnande kinder 😉

  1. Har följt hela dina Japan resa och bara dreglat. Helt underbart helt enkelt. Å det där med tofflorna – ja det känner jag igen från min kompis Motoko. Hon har visserligen bott i Sverige i nästan 40 år men ”toffeltanken” går liksom inte ur. Maken min har lite dispans här – toffelstorlek 46 är lite svårt att komma över i Japan. För alla hennes tofflor är importerade därifrån.

    • Haha bara älskar ordet ”toffeltanken” det säger allt. Lite skeptisk till det där med dispens, säker? Tofflor som slutar vid hålfoten ser jag då och då, allt tycks vara bättre än inga tofflor 🙂

    • Kunde inte låta bli. Tofflorna är på något sätt både väldigt exotiska och väldigt vanliga 🙂
      Ha det fint i VinterSkåne Pialotta, det är visst lite mildare där än i Svealand idag 😉

  2. Färgglada är de iallafall 😉 Kan inte vara så lätt att hålla reda på alla detaljer. Misstänker att det är mycket mer att tänka på under en resa i Japan !! Kul att du är tillbaka och tackar för att du tog oss andra med 🙂

    • Kul att ibland visa lite annat än småstaden som tack för alla fina bilder från varma Malta som jag lär känna via dig. Och tack Anita för alltid lika vänliga roliga och uppmuntrande kommentarer!

  3. Så helt underbart! Det har varit så fascinerande att se något av Japan genom ditt kameraobjektiv. Den här trissen känns … arketypisk, på sätt och vis (ok, jag är utbildad socialantropolog så jag kanske letar efter den vinkeln, men ändå…). Än en gång hittar jag fler och fler detaljer att filosofera över ju längre jag tittar på dina bilder. Och jag funderar över vad de säger om samhället de reflekterar… eller vad jag *tror* att de säger… och vad de reflekterar egentligen…
    Så väl fångar du det som jag upplever som det subtilt uttrycksfulla i det vi kallar den japanska kulturen – igen. 🙂

  4. Haha, så lustigt, men jag kan samtidigt tycka att det är riktigt smart, speciellt för karlar… Har följt dina inlägg från Japan, verkar ha varit en toppenresa. Välkommen hem till närkeslätten och snöovädret :0)

  5. Vilka härliga toffelbilder och en jättefin triss. Gillar dina Japanbilder från din resa.
    Tack för kommentar på min sida. Kul att så många kommit med tankar . Jag har skrivit svar till dig på min sida.
    Ha de gott!
    Tore

Kommentera

