Rörelse #Fototriss

Rörelse – idag den 10:e november är det faktiskt jubileum. På dagen ett år sedan yxade jag till det första inlägget på bloggen med en triss från torpet i Hälsingland. Nu ett år senare skriver jag från Yonago vid japanska sjön. Tiden går fort. jag är i rörelse

Rörelse – fart fläkt och ett speciellt rörelsemönster syns från scenen i Amagasaki när en varieté drar igång i badpalatset i Osakas ytterområde. Föreställningen är en burlesk där bland andra mannen i kvinnokläder underhåller. Varietén är det första scenframträdandet jag ser och det enda man tillåts fotografera. Skådespel med alla roller spelade av män som på Shakespeares tid, har stark tradition och tillämpas fortfarande i kabuki dansteater. Fyra och en halv timmes Kabuki på japans nationalteater i Tokyo är en upplevelse som tagen ur en annan värld. Så ter sig också föreställningen från Takarazuka en form av storskalig teatermusikal där samtliga roller innehas av kvinnor. Teatern i alla dess former är viktig för mig. Den håller intellektet i rörelse

Rörelse Fototriss

18 thoughts on “Rörelse #Fototriss

  1. Ja, du är verkligen i rörelse Lena och fina bilder har du verkligen visat sen ditt första inlägg 🙂 Tiden rusar och vi med den. Härliga rörelser i dina bilder. En toppentriss även denna gång 🙂 Fyra och en halv timmes Kabuki på japans nationalteater i Tokyo !! Oj, då bara måste det var bra. Hur lång är din resa egentligen ??

  2. Massa fina bilder nu, gissa om man blir svårt ressugen. Jag kommer ju inte iväg sådär men undrar om du följer med till London i andra veckan i december? Vet att du precis kommit hem men ändå vill gärna ha med dig! Känner igen Katsushika Hokusai visst hade vi planscher hemma?

    • Ouppkopplad några dagar på olika småställen men nu på nytt hotell på väg söderut.
      Självklart vill jag följa med dig till London!!! Vi fixar ett boende när jag är tillbaka 🙂
      Ja visst känner du igen honom hemifrån. Kul att du minns – du har bra komihåg
      Kramkram ❤

Kommentera

