Dripp dropp

I onsdags regnade det i Yoshikos trädgård. Annars är dagarna i Tokyo klarblå och varma som under en normalsvensk sommar

Paraplyer är ändå ständigt närvarande. När det inte droppar från himlen används de gärna som solparasoll för ljuset är starkt

Medan regnet drar förbi tillbringar jag några timmar i lycksalighet (jag kan inte komma på ett mer passande ord) i en once-in-a-lifetime samlingsutställning på Machida City Museum of Graphic Arts

Katsushika Hokusai målar de välkända dropparna i Vågen någon gång på 1820-talet

hans samtida Utagawa Hiroshige illustrerar regnväder på en bergsstig

Jag får så klart inte fotografera inne på själva utställningen. Men måste berätta att den erbjöd en unik möjlighet att i sal efter sal uppleva de två mästarnas och några andra konstnärliga tungviktares fascinerande framställning av liv och verksamhet i land och stad i ett dåtida Japan

Idag dripp-droppar jag själv lite lagom av den snuva som visst alltid måste dyka upp på tredje japanveckan. Unnar mig en lång morgon med datorn på magen och bildkoll men Yonagos äventyr lockar och drar mig snart ut i solen…

dripp dropp Tema fredag

8 thoughts on “Dripp dropp

  1. Jag är tacksam för alla droppar jag kan få… Att du tar dig tid att blogga och berätta på semestern. 🙂
    Skrattar igenkännande åt de eviga japanska paraplyerna som finns med överallt och funderar på den där utställningen. Måste ha varit helt fantastiskt!

    Just nu sol i Stockholm men kallt, ett par minusgrader.

Kommentera

