Viga

Japaner är viga. Det kräver träning att sitta i timmar på en platt kudde vid ett lågt bord

Nohira tar oss till ett badtempel i Amagasaki, ett av Osakas ytterområden. Det är en upplevelse av helt annat art än besöket på en svensk simhall. Det börjar som alltid här med skor av i dörren. Kvinnor och män badar nakna i olika avdelningar. Som alla andra får jag en bag med yukata, handuk, tvättlapp och tandborste. Sen står jag i rummet med klädskåp tillsammans med en massa japanskor. Ingen pratar engelska, alla är vänliga och hjälpsamma. Badet inleds med sedvanlig tvagning sittande på en låg pall. Sedan gäller njutning i ett tiotal bassänger i olika form med allt från bubbelpool till kallvatten. Bäst gillar jag den vackra bassängen av natursten under bar himmel omgiven av gröna växter och blommor tillsammans med tre badtunnor under en pinnvävsjalusi. Där ligger jag länge, ser mörkret djupna och stjärnorna växa.

Så småningom går man ut  och umgås i den två våningar stora anläggningen, iförd yukata eller ombytt. Det är kabaré i ett av rummen varje kväll.  Här samlas alla barn och gamla, äter gott, dricker te öl och sake, pratar sjunger och klappar händer. Och alla slår sig vigt ner på en kudde på golvet invid de låga borden.

Efter maten får jag japansk  massage, skönt men jag är öm i kroppen under flera dagar

viga Tema fredag

5 thoughts on “Viga

  1. Verkar klart spännande besök och upplevelse på det där badtemplet. Intressant läsning. Verkligen inte bara att bada som här i våra simhallar, mer av en upplevelse för alla sinnen. 🙂
    Fast jag är inte så vig, så knepigt sitta så där under kabarén. Jag blir stel bara jag tittar på ditt foto!

Kommentera

