Valfritt fönster – på vid gavel

Regntung kväll i Linköping. Slutna fasader, stängda fönsterrader. Plötsligt ett fönster på vid gavel och ett möte

På osäker mark fortsätter jag att prova mig fram med svartvitt gatufoto. Det tycks som ljuset är viktigt. Men vid det här tillfället är ljusförhållandena som de är en småregnig höstkväll och det är den jag vill spegla. Skärpa är ett annat intressant kapitel. Hur skarp eller hur flytande i konturen en bild ska vara för att fungera är för mig situationsanpassat. Ibland tycker jag att den svartvita bilden bara skapar en massa problem där färgbilden är självklar. Det är väl det som kallas sporre

veckans fönster valfritt

17 thoughts on “Valfritt fönster – på vid gavel

  1. Det tog en kort stund för mig att läsa av bilden och se vad du fångat för möte mellan killen i fönstret och de två på gångvägen. Påpassligt fångat och passande bild i svartvitt. Undrar genast om det är en massa studentbostäder i huset. Det är lätt att föreställa sig korridorer och studentrum inne i huset. Intressant vad du skriver i din analyserande text. 🙂

    • Stadsdelen här byggdes på 60-talet som en del av miljonprogrammet. Det är inte studentbostäder utan hyresrätter. Området är mångkulturellt, luftigt bygg, ligger nära både natur och stadskärna.Jag tycker det är spännande och levande och har ett oförtjänt sämre rykte som många av miljonprogrammets områden.

  2. Jo, typisk sextiotalsbebyggelse. I sådana hus bodde jag i tonåren. Liksom övriga kommentatorer gillar jag ögonblicket du fångade och speciellt för att man får titta lite extra i bilden för att ”se”.

    Jag tror att svartvitt kräver lite mer kontrast för att fungera även om det förstås finns en speciell känsla i det kontrastlösa. 🙂

Kommentera

