Utställt

Den gamla varuautomaten med sina fyrtioåtta fönster har varit utställd ett tag. Idag får du inte ut något godis ur den vare sig du stoppar en eller två kronor i myntinkastet. Det är tomt bakom glasrutorna. Jag kan bara drömma om alla forna tiders chokladbitar som frestade här en gång. Utställd tillsammans med varjehanda andra prylar står den framför ett hus vid den öde huvudgatan i den öde byn Holmsveden. Ryktet säger att den här varuautomaten har figurerat i tv-serien K-märkt. Om någon tycker att den verkar vagt bekant minns ni den kanske därifrån eller också bär ni på ljuva barndomsminnen från godisautomaten i grannkvarteret

veckans fönster utställt

13 thoughts on “Utställt

  1. Men, men jag blir alldeles häpen och förvånad. Står den bara där i vått och torrt, en fin gammal automat.
    Nog minns jag dessa automater. Trist om det bara är en spökstad. Men något händer väl i byn, utom att K-märkt varit där och filmat. Nu blev jag nyfiken! Ska försöka kolla mer.

  2. Oj, nu klev jag ett stort steg tillbaka i tiden, till min barndoms dagar då det var så kul att stå och titta på alla dessa småluckor och önska att man hade några slantar att stoppa in i myntinkastet för att därefter få öppna den magiskt upplåsta fönsterluckan.

  3. Ja, det var då det. Skapade sensation på sin tid… tänk att kunna handla varor efter klockan ett på lördag och hela söndagsdygnet.
    Kul o se automaten igen – som bevarad o utställd.

  4. Inte alltför länge sedan visade jag en liknande automojt från Amsterdam… några andra minnen av liknande slag har jag inte. Kanske lika bra att godsakerna säljs över disk. Kan vara trevligt att prata med en människa istället. 🙂

Kommentera

