Helgbilden 23/9 2012

I helgen var jag på visning av ett skolmuseum. Ni vet, en liten sal med pärlspontade väggar, bänkar med bänklock, en tramporgel, jordglob och skolplanscher. Just de gamla skolplanscherna gav guiden anledning att säga: Tänk bilder som inte rör sig, dagens barn fascineras av att titta på dem. Jag har funderat vidare på det hon sa.

Bilder som inte rör sig, som ger oss tid att undra och förundras. Dagligdags omger vi oss med förbifladdrande bilder. Verklighet och fantasi kommer till oss via rörlig bild. Det går snabbt, vi konsumerar i ett ändlöst flöde. Ibland vill jag slippa reduceras till konsument. Jag vill vara medskapare och till och med producent. Kanske är det en av anledningarna till att jag fastnat för fotografiet, en orörlig bild som kräver åskådarens medverkan för att leva. En bra bild är inte en perfekt bild. En bra bild, vare sig den är konstnärlig eller dokumentär, kräver att åskådaren är medskapare. En bra bild stannar inte vid att vara vacker yta. Då blir den bara tråkig. En bra bild berör, väcker mitt intellekt och min känsla, kräver mitt engagemang. Inför en bra bild är jag inte konsument, jag dras in och blir en intresserad medskapare precis som dagens mediavana barn blir när skolplanschen fångar deras intresse

Helgbilden 23 september

5 thoughts on “Helgbilden 23/9 2012

  1. Din kloka och tänkvärda text berör mig och jag samtycker till allt du skriver. Bilden är också vacker att titta på, inte helt enkelt att hitta sådana motiv idag. =) Numera blir det mest löpande band eller annat som fastnar hos många fotografer. Tänker på din senare bild från skomuseet, kanske att någon av dessa tillverkat skorna. Ett av mina yrken min morfar hade var just skomakare.

Kommentera

