Helgbilden 15/7 På språng med bästa transportmedlet

”Man föds på något ställe på jorden och det råder man inte över. Men de intryck man får under uppväxten är starkare än alla andra intryck, ty världen presenterar sig för första gången” skriver Håkan Nesser om sin barndoms småstad. På torget nickar rotade småstadsbor bekräftande. Det är litteraturvandring. För mig som kommer från Uppsala och har bott än här än där är det spännande, till och med smått exotiskt att följa 60-tals staden i spåren genom böckerna ”Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö” och ”och Piccadilly Circus ligger inte i Kumla”

Vi är på språng genom småstaden under två timmar. Stoppen är många och varierade. Här stannar vi till vid det kvarglömda cementröret i skogen där författarjaget och kompisen Benny satt och tjuvrökte medan de pratade om döden

Fötterna är det bästa transportmedelet om man vill hinna se och begrunda. Vi får tänka oss in i en annan tid och ett annat liv. Småstadens tämligen trista galleria ligger till exempel på platsen för det försvunna 60-talsfiket Skitiga Bullen

Och så till något helt annat. Extremt kul! Glad och stolt är jag idag över att vara i final med bidraget Djup. På Ordlös Lördag kan du se alla finalister och lägga en röst på den bild du gillar mest. Dagen till ära blir inlägget en trippel av tre fotoutmaningar 15 /7 Helgbilden På språng Tema fredag Transportmedel måndagstema

14 thoughts on “Helgbilden 15/7 På språng med bästa transportmedlet

  1. Pingback: Fotoutmaning Helgbilden 15/7 2012 | Marits Blogg

  2. Grattis till din finalplats i ”Ordlös lördag”, jättekul. Jag önskar dig lycka till. 🙂
    Klart intressant inlägg om Håkan Nesser-vandringen, lästes med stor behållning. Trevliga bilder och visst är det perfekt att använda sina fötter!
    Så varför inte en promenad med någon författares texter, en litterär vandring.

  3. Har ju redan grattat till finalplatsen. Röstade på dig från jobbdatorn idag:-)
    Åsså ser jag att du har utmanat dig själv med en trippel! Bra gjort, utmärkt till och med! Det är så roligt att sätta en trend, vilket ju gör att alls dessa fototeman blir ännu roligare att klara. De två små grå får jobba lite extra om man säger så;-)
    Ska också köra en trippel ikväll fast med bokstaven L i stället för På språng.

  4. Vad kul det verkar med en litteraturvandring. Såna är väldigt populära förstår jag. Spännande att se det där cementröret mitt ute i skogen. Jag har både läst boken och sett filmen.

  5. Men herregud nu blir jag varm i hjärtat! Jag och Håkan bode grannar så det där cementröret har vi lekt många gånger i. Såg i Nerikes Allehanda att de hade rundturer i min barndoms stad.
    Hoppas det var en skön och upplyftande promenad!

Kommentera

