Romanskt

Vreta klosterkyrka med igenmurade romanska fönsternischer och tämligen hårt restaurerade romanska fönster

Vreta kloster grundades ca 1100 och är ett av Sveriges äldsta kloster. Klosterkyrkan är ombyggd, tillbyggd och restaurerad många gånger. I grunden är den en romansk byggnad i så kallad rundbågestil med mjukt rundade fönster- och dörromfattningar till skillnad från de spetsiga öppningarna i den gotiska (spetsbåge) stilen vilken introducerades senare under medeltiden. Vreta kloster ligger på en höjd vid sjön Roxen strax utanför Linköping. Kyrkan och klosterruinen med korsgång och grundmurar är väl värda ett besök om man bilar i närheten och är nyfiken på kvinnoklostrens roll i det medeltida samhället eller bara gillar att ströva lite bland ruiner. I början av veckan strövade jag själv här i grådis och blandade skurar vilket lärde mig att jag måste öva regnfotografering

veckans fönster romanskt

13 thoughts on “Romanskt

  1. Vacker och fridfull bild som andas lite ”efter-regnet”. Visst är Vreta kloster endast en ruinbyggnad nu för tiden? Antar att kyrkan är i bruk, eftersom det ser ut så på din bild.

    Hur gör man förresten om man övar regnfotografering? Sätter en plastpåse över kameran och försöker hålla insidan fri från vatten? 😉

    För några år sedan var jag med på Scott Kelbys allra första Worldwide Photo Walk i Västra hamnen i Malmö. Det ösregnade precis hela tiden och jag skyddade faktiskt inte min kamera speciellt mycket (då en Nikon D40) men den höll bra och strejkade inte alls. Och bilderna blev faktiskt väldigt annorlunda och hyfsat bra.

    • Ja kyrkan är i bruk men hela klosteranläggningen är restaurerade ruiner. Man kan följa grundmurar och ibland högre murpartier genom olika rum och gå runt korsgången.
      Hehe öva inställningar som tar fram stämningen och tar bort grådasksuddet tänkte jag lite naivt. Det kanske inte ens är möjligt fast fotopromenaden i Västra hamnen gav ju resultat 🙂

  2. Än en gång förvånas (fel ord, för jag borde vara van vid det här laget) jag över dina kunskaper och sättet du förmedlar dom på! Ja, jag känner till Wiki, min (näst-)bästa vän, men ändå.
    Du är en mästare på att blanda koncis och intressant info men fina bilder. Gillas:-)

    PS. Ibland undrar jag om du jobbar som bibliotekarie eller arkeolog;-) DS

  3. Undrar lite över hur man kan träna regnfotografering? Byte av objektiv undviker jag under själva regnskuren. Faktiskt så brukar jag inte fotografera så mycket i regnet. Kanske mest dumt, att jag är rädd för att få in fukt i kameran. Så jag skulle nog behöva träna jag också… 🙂
    Snygg bild på kyrkan och trädgården verkar fin. Säkert värt ett besök om jag har vägarna förbi. Intressant med din information om kloster och klosterkyrkan.
    Fina rundbågade fönster i kyrkan. Man lär sig nya saker och att dessa rundade fönster är äldre än de gotiska har jag nu lagt in i min kunskapsbank.

Kommentera

