Flyktiga helgbilder 9-10 juni

Jaha ja redan torsdag och här sitter jag  med ett flyktigt onsdagstema och den gångna helgens bilder

Bättre sent än aldrig säger jag då, för helgen är flyktig. Obeständig, redan passerad. Jag minns lördagsmorgonen som blå himmel och fasansfullt skränig så fort fiskmåsparet upptäcker oss på trappan. Lågsniffande, med hysteriska skrik vill de jaga bort oss från mitt hus som de annekterat som sitt. Solskenspromenaden går till Skoindustrimuseum. Traskar runt där inne, beundrar stingrockans skinn med mängder av små stenhårda glänsande pärlor. Yoshiko provar olikfärgade handgjord ökenkängor och fastnar så småningom för de snygga gröna paret. Sen kommer tokregnet och skrinlägger vidare utfärdsplaner

Till söndagslunch lär den ena hästsvansen den andra hur man tillagar den perfekta misoshirun och lite andra trix och fix i japansk kokkonst. Köksidioten ägnar sig åt kameran, åt sin uppgift att duka fram ätpinnar och åt att avnjuta resultatet

Sedan är det ömsom regn ömsom sol under vandringen i den sköna gröna herrgårdsparken och ösregn till gofikat

Mot kvällen sjunger damkören CumLaude in sommaren innan vi landar på New Tokyo vid torget

Och hela helgen svävar det skenbart flyktiga men ruggigt permanenta måsparet över det hem som en gång var mitt. Nu är de herrar på täppan. Deras skärande skrämselskrin följer oss när vi flyr fältet, möter oss på återvägen och håller oss borta från trädgården. En måskanon står allra överst på min önskelista!

6 thoughts on “Flyktiga helgbilder 9-10 juni

  1. Mycket smart av dig att hålla dig till supervisor och dokumentationssysslor i köket;-)
    Vi har också fått en mås på innergården som väcker oss kl 4 varje morgon. Lärde mig av en kollega idag att man ska avvakta i ca en vecka innan man gör köttfärs av fågeln. De har ungar just nu och när dom är flygfärdiga försvinner måsarna. I’ ll believe when I see it;-)

  2. Verkar som ni haft en fin helg trots vädret och de skränande måsarna. För några år sedan höll en hel måskoloni möte vid 4-5-tiden utanför mitt sovrumsfönster och i skorstenen på 3-våningshuset mitt emot vårt hade några måsar byggt bo. Så snart jag steg utanför porten blev jag anfallen. Men nu ser vi nästan aldrig måsar här. Det är kajorna och skatorna som härskar i stället.

  3. Pingback: Fotoutmaning Helgbilden | Marits Blogg

  4. Mmm… japansk mat är ju både god och nyttig, jag har inte haft tillfälle att testa så många gånger men det som jag ätit har jag gillat! Ja måsarna kan bli riktigt argsinta, hoppas dom lär sig känna igen er och att ni inte är något hot..

Kommentera

