Gammal #Fototriss

Visst  är det något visst med personliga prylar

Prylar som ägts av någon och brukats flitigt, som följt sin människa en bit på vägen

Kammen är gammal. Redan under förhistorisk tid tillhör den basuppsättningen av personliga prylar

Sammansatt dubbel benkam är en gammal typ som användes under medeltid

Kammen består av tandade mellanskivor som hålls samman av skenor på vardera sida och som fästs med bronsnitar. På sidorna av kammen sitter ändplattor ornerade med koncentriska cirklar

Gammal är temat i veckans fototriss

30 thoughts on “Gammal #Fototriss

  1. Oj är kammen ihopsatt så! Ja som du kanske förstått är jag intresserad av historia —-därav mitt bildval till trissen. Och så tycker jag att döden är något helt naturligt i sig men har insett att mina bilder har väckt så många olika känslor – intressant…..

    Tyckte mig märka på din kommentar att du verkligen var intresserad av bilderna och ger dig därföra kompletterande information:

    Jag pratade med guiderna/personalen där och frågade många frågor och bl.a. anser judarna själva inte att detta är tråkig historia eller överbefolkat och absolut inte oetiskt enligt deras religion att det är så många människor begravda där och att stenarna står som de gör – allt är enligt deras religion. Och kyrkogården används inte längre – sista begravningen skedde 1787 och då var nog inte kremering uppfunnen. Jag vet inte ens om de kan göra det enligt judendomen.

    Det jag tycker är fascinerande är att ingen har reagerat på att den faktiskt fick vara orörd under andra världskriget när tyskarna invaderade landet….. de hade inget svar på varför det blev så.

  2. Fin triss på temat. Människan upptäckte nog tidigt behovet av att se till att håret inte trasslade ihop sig för mycket och blev hemvist för ohyra.
    Jaså, du har varit spårvagnschaufför i Malmö. 🙂
    Nej, jag antar att du haft jobb i Malmöhus, kanske i konstmuseet?

  3. Tänk vilket hantverk, nog undrar man hur lång tid det tog att göra en sådan kam? Den grova sidan ser ut att vara ungefär så gles så att den kan ta sig igenom mitt hår så här i fuktiga tider …

  4. Såna här bilder ger en perspektiv på tillvaron på något vis… om ingen verkligen dör förrän effekterna av ens handlande har klingat ut helt (Terry Pratchett), tänk hur långlivade spår något så enkelt som bruket av en kam kan sätta!
    Underbara bilder som väcker tankar… 🙂

Kommentera

