Vetenskapligt

Vetenskapligt fönster. Då är det arkeologi som ligger närmast till hands för mig

Island och Reykjavik börjar visst bli tradition i mina fönsterteman. Men varför inte när den här enkla fönsterraden ger tillträde till något så spännande som landets äldsta arkeologiska fynd. Här bakom ligger ruinerna av en stor byggnad, en hall från vikingatiden som kom fram vid en utgrävning mitt inne i den gamla stadskärnan. Hallen är bevarad på sin originalplats. Den bildar centrum i en utställning om Reykjavik före 871±2 och berättar tillsammans med föremål multimedia och rekonstruktioner om livet i vikingatidens Reykjavik

veckans fönster vetenskapligt

12 thoughts on “Vetenskapligt

  1. Hej Ilhertz & God morgon.

    Jag vill bara titta in och tacka för dina värmande och uppskattande ord om mina bilder.

    Tack!!! 🙂

    Önskar dig en fin, glad och skön helg!

  2. Åh, där skulle jag gärna gå runt och rota och känna mig lite vetenskaplig! Av bullbak blir man som bekant bara rund och god. 😉 Men första tanken var… lika grå gata som på min bild från Sthlm. Fortsätt gärna på Islandstemat! 🙂

  3. Jag tror ingen har något emot alla dina Islandsbilder, åtminstone inte jag. Tycker det är roligt att se alla fönster mot världen, den värld jag inte kan få nog av. Ett arkeologiskt museum i Island har jag aldrig sett – nej, inte ens själva Island har jag sett, så då är det intressant att få se landet genom dina fina bilder, om än en smula grå som här. 🙂

  4. Arkeologi är mycket intressant att ta del av. Helt klart en vetenskap som lockar. Kul information om dina fönster som ger oss en chans att kliva tillbaka i tiden enda till vikingatiden. Intressant och roligt bidrag!

  5. Ja, det kan man inte tänka sig, att detta döljs innanför dessa fönster.
    Jag tycker det är kul att fornfyndssymbolen på fasaden senare har använts på ”enterknappen” på min Mac.
    Ibland går den knappen i jobbsammanhang under namnet ”rune”.

Kommentera

