Gatan

Det är ett år sedan. Det är Paris

På förmiddagen möter vi vännerna på stamhaket i Pigalle. En långsam start, sedan en långsam vandring på loppmarknaden längs Boulevard de Rochiechouart. I gatustånden finns allt och lite till som parisarna vill göra sig av med. Det handlas. En japansk film och till B ett par gympadojjor i barnstorlek. Hon har svårt att hitta tillräckligt små och nätta skor hemma i Reykjavik. I förgår firade vi hennes nittiofjärde födelsedag på en restaurang här i grannkvarteret. Jag handlar inget alls men vad värre är jag tar inte en enda bild i det färgrika gatulivet på marknaden. Hur jag tänkte här vet ingen, allra minst jag själv i vanlig ordning. Efter god luch (finns det något annat i Paris?) tar vännerna siesta. Vi tar metron till Centre Pompidou. Många timmar och många tavlor senare slår vi oss ned på gatan igen, i en gränd invid Passage Moliere

Gatan är en fin plats. En bra plats att befinna sig på. Här i folkvimlet mår jag bra

tisdagstema gatan

11 thoughts on “Gatan

  1. Härlig gatubild som fångar in så mycket känsla och atmosfär. Jag sugs in i bilden, din beskrivande text ökar på känslan av närvaro. Vilket trevligt Parisbesök, tack för det. Ett snyggt foto, riktigt läckert hur man liksom får smygtitta på gatulivet genom din bild. 🙂

  2. Vilken fin berättelse som omedelbart ”transporterade” mig tillbaka till en av mina absoluta favo huvudstäder. Å visst, bistroerna, cafeerna, maten, vinet och loppisarna är ljuva minnen. Var där senast 1998 under fotbolls VM.
    Ja du ser:-)

    PS. Tusen tack för din fina kommentar. Jag rodnade faktiskt och blrv riktigt (be-)rörd. DS

  3. Vad roligt att du tog mig till Paris, jag som aldrig har varit där. Skäms nästan att säga det.
    Men dricker de öl också??? Jag som trodde att de pimplar vin dagarna i ända. 😉

Kommentera

