Idag gillar jag: att lära

Vårregnet strilar från jämngrå himmel. I grannens trädgård sjunger lövsångaren

Att det är just lövsångaren, och inte bara fågel vilken-som-helst, som drillar på andra sidan gatan har jag lärt idag. För ett år sedan får jag boken Fågelsång med Tryck och Lyssna funktion på morsdag. Där börjar min mödosamma väg. För ett halvår sedan upptäcker jag Klubb Tomt 100. I den ska man se eller höra hundra fågelarter från tomten. Jag gör en lista på köksskåpet i hörnet på fåglar jag sett och anar att jag aldrig når upp till ens en fjärdedel av det antalet. Men kul och lärorikt är det och det är vägen som är mödan värd

Lövsångaren idag är nummer Aderton

Man kan säga att det var på tiden att jag fick upp öronen för lövsångaren.  Lär mig att den är landets vanligaste fågel (oj, jämte bofinken som jag förresten inte räknat in än).  Sången beskrivs så här måleriskt i boken ” en vacker mjuk och ringlande strof, cirka tre sekunder lång, som når maximal styrka i mitten för att därefter falla och ebba ut mot slutet”.  Jag är stolt över att ha lärt mig känna igen lövsångarens sköna vårsång. Jag gillar att lära

torsdagstema I like

8 thoughts on “Idag gillar jag: att lära

  1. Så kul att få en så´n lärorik bok! Jag har en liknande som jag tänkt ta itu med efter att jag läst färdigt min senaste fotokurs. Bäst att ta en sak i taget. Vill så gärna lära mig mer om fåglar och känna igen deras läten. Problemet är väl att det kommer nog att kosta en del – inköp av tubkikare….. 🙂

  2. Hrrrrmmmm. Ja alltså… vad är en lövsångare? Duvor, koltrast, sparv, kråke och den där svart-vita saken som ser ut som en kråka men inte är en – det kan jag. Låter dom. Jo, det gör dom klockan 4 på natten och väcker mig;-)
    Skämt åsido (nej, det var faktiskt allvar;-)): kul att du tycker om boken! Undrar om du har träffat dessa fåglar irl…

  3. Den boken har jag velat ha ett tag nu, sedan jag upptäckte den hos en god vän som fått den i present. Såg att den var på rea någonstans får nog gå och köpa den själv. Fast … det är ju morsdag snart ska kanske kasta en hint i morgon när yngsta sonen och flickvän kommer på middag. =) Nu tror inte jag att några hundra går och hitta här där jag bo, men kanske i stugan.

  4. Men så kul, jag tror man kan bli lite besatt av det där! Jag har en kompis som är fågelskådare, han kan få sms mitt i natten om att det är någon ovanlig fågel 20 mil bort. Han sätter sig i bilen åker dit, lyssnar och bockar av arten… haha… det kanske blir så för dig framöver, eller?

Kommentera

