Arkitektur

Då var det 1950-tal

med stilsäker arkitektur

 Svampen, Örebros stolta skapelse till vattentorn reser sig fortfarande högt över staden på slätten

Det är lätt att bli hemmablind. Mig tog det närmare tio år men i helgen slog jag till och tog mig upp på hatten

Därifrån syns stadens arkitektur i ett mäktigt fågelperspektiv mot de blå kilsbergen

Stadskärnan med kyrkspiror höghus,flervåningshus småhus åt ena hållet

åt andra hållet, en annan stadsbild, miljonprogrammets arkitektur

Vattentornets arkitekt var Sune Lindström. Det är nära 60 meter högt och tog tre år att bygga mellan 1955 och 1958

Själva bygget är en rafflande historia fylld av hantverksskicklighet, utan prefab. Den börjar med att man gjuter hela hatten på marken. Sedan följer ett mödosamt precisionsarbete. Foten växer upp centimeter för centimeter. Ett trettiotal domkrafter, varav tre hanteras manuellt, och inkilade block lyfter hatten sakta mot höjden.

bilderna från Svampen i Örebro platsar i tisdagstema arkitektur

17 thoughts on “Arkitektur

  1. Mitt favoritmotiv här i stan. Du hann åka upp och fånga utsikten innan den försvann bakom stängslet. Tyvärr har jag klaustrofobi och en aning hissfobi, så jag har aldrig fotat uppifrån, bara underifrån. Du har gjort ett kanonjobb, jättesnyggt fångat!

  2. Festligt, den där Svampen känner jag igen. Bra att du kom upp just nu, passar ju perfekt till temat. 🙂
    Utsikten in mot stadskärnan visar ganska många olika arkitektarbeten. 😉
    Jag tycker man kan se lite av Slottet snett bakom kyrktornet till vänster, vilken kyrka det nu är? Det är väl Slottet man anar där. Gillar dina fina bilder, kul att se.

    • Tack! 🙂
      Ja det är slottet man anar till vänster om Olaus Petri från förra sekelskiftet. Det är förvånande att se hur det stora slottet som dominerar stadsbilden i markplan ”försvinner” i fågelperspektivet. Den medeltida Sankt Nikolai kyrka eller Nikolaikyrkan syns till höger, mitt i bild.

  3. Absolut bästa bidraget hittills! Har faktiskt varit uppe i Svampen en gång – före digitalkamerans tid tyvärr, å minns den fina och så ”motsägelsefulla” utsikten. Kul att du ger lite byggnadsinfo också. Svampen är med andra ord ett gediget hantverk, vilket jag inte tycker att prefab är om jag ska vara ärlig.

  4. Vilken fin utsikt däruppe ifrån. Tycker svampen är imponerande arkitektur. Kul att läsa lite historia om den. Visste t ex inte att den var från 50-talet.

  5. Vad intressant och vilken härlig vy du fick över staden när du väl tog dig upp. Visst är det så att mna blir hemmablind och det är egentligen inte förrän jag blivit vuxen och flyttat hemifrån som jag upptäck min egen barndomsstad, =) som numera är ett världsarv.

Kommentera

