Prevetet

Märkligt nog är det prevetet som ger mig anledning att återvända till Köpenhamn och Slottsholmen.

Idag är Christiansborg säte för folketinget. Sedan tidig medeltid är Slottsholmen  maktens centrum. Under tornet går man genom Kungsporten ner i historien. Under slottet ligger ruinerna av två tidigare byggnader på Slottsholmen, biskop Absalons borg och Köpenhamns slott. Ja jag är lite kär i Köpenhamn och tar alla chanser att återvända.

Under slottet finns en medeltida ringmur och utvändigt avlopp från Absalons prevet

Prevetet, dasset eller hemlighuset (kärt barn har många namn) är onsdagstema

Bilderna är från minisemestern i Köpenhamn i mitten av mars 2012

9 thoughts on “Prevetet

  1. Jag är verkligen en stor beundrare av dina texter och bilderna idag kan jag ha nytta av vid ett senare besök i Köpenhamn. Gillar dina bilder och tolkningen av temat – själv fick jag inte till något, bara lite dasshumor som du säkert kan hålla med mig i, tänker på bilden av dig som jag sett -ingen blondin där. =)

  2. Jamen visst ger Köpenhamn mersmak??!! Jag ska ta mig en liten tugga i sommar, får se vad jag hinner med (och framfär allt vad resesällskapet vill bita i).
    Nog undrar man ibland hur det såg ur runt slotten förr, när allt bara rasade ut genom hål i murarna …

Kommentera

