Övergivet

Övergivet är veckans fönstertema, det må man ta på allvar

inte kan jag strosa runt Köpenhamn och bara dra benen efter mig utan att hitta Det Övergivna Fönstret

ni ser det väl där, till höger i bild

på vid gavel, övergivet av världen medan stormaskinerna härjar i fasaden

På väg mot Rådhusplatsen sneddar vi från Vesterport till Vesterbrogade. Framför Tivoli hamnar vi mitt i demoleringen av gamla Scala. Jag ser att det var en pampig byggnad en gång i tiden, med glaskupoler och pelare, som nu skattar åt förgängelsen och vänder mig till  Wikipedia

Från det första övergivna fönstret hamnar jag i en liten utvikning bland många övergivna fönster

National Scala uppförs som en varieté och är under flera årtionden en institution i Köpenhamns nöjesliv. Vid invigningen 1882 kan man här för första gången uppleva elektriskt ljus i Köpenhamn. Här hålls också det första Luciafirandet i Danmark 1944 (i Sverige går lussefirandet tillbaka till 16-1700-talen)

Byggnadskomplexet har en lång och snårig historia med omfattande rivningar och ombyggnader. På 30-talet är det en dansrestaurang, på 50-talet flyttar ett stort varuhus in och därefter fortsätter berättelsen med ett pärlband av moderniseringar, anpassningar och konkurser. Den slutgiltiga rivningen påbörjas i januari 2012.

4 thoughts on “Övergivet

  1. Jag förstår inte varför de ska riva en sådan gammal byggnad som bevisligen fortfarande går att använda. Det är tråkigt att gammalt vackert rivs för att göra plats åt något modernt och stilrent. Bra att du var på plats och dokumenterade det hela.

  2. Är lite avundsjuk på ditt besök i Köpenhamn – där finns massor att plåta.
    Lite historia: jag blev svensk 1658. Dessförinnan var Köpenhamn min huvudstad.
    Tycker som föregående – märkligt att riva en byggnad som funkar och dessutom har – vad det ser ut som på långt håll – väldigt vacker glasbeklädd utsida.
    Kul att du gillade min nya header.

  3. Oj då, river de den byggnaden! Verkar inte finnas samma behov av att bevara och renovera gamla byggnader i Köpenhamn. Tvärtom mot hur vi har det i Sverige där jag tycker det mesta ska bevaras, kosta vad det kosta vill.

Kommentera

