Färgexplosioner

Vi lämnar sorlet på trivsamma Café Babalú och går nedför Skólavörðustígur med oktobersolen i ögonen. Så välkänt är allt och så främmande. Jag njuter av ljuset, ljuden, lukten och en obestämd känsla av lätthet. Jag njuter nuet och minnet under den klaraste, absolut högsta av himlar. I små gränder kryssar vi mot norr, ned mot den blå havsviken och jag tänker att i Reykjavik är de gamla husen vita och grå och de nya är glashus. Jag tänker att i Reykjavik är det himmel, hav och de kulörta taken som står för de intensiva färgerna.

Men i kvarteret bakom Nationalteatern går vi in i färgexplosionen

Nere på stranden möter motbilden

Den klaraste, absolut högsta av himlar

möter det ständigt kalla havet

En hisnande färgexplosion i blåaste blått

är allt jag behöver

Färgexplosion i dag i Tema fredag. Färska färgexplosioner är en omöjlig konstruktion denna gråa marsdag.

När jag rådbråkar arkivet på jakt efter färg hamnar jag lite otippat i Island igen, i Reykjavik i oktober 2010.

11 thoughts on “Färgexplosioner

  1. Vilka kontraster – vilka färger!!!
    Härlig bild den där med de kulörta taken också. Inspirerande!
    Kanske det blir verklighet för oss att resa till Island någon gång.
    Just nu utforskar vi norra Norge…

Kommentera

