Idag gillar jag: Landmärken

Det är något visst med landmärken

storskaliga byggnader och industrimiljöer

Högt över småstaden reser sig Lantmännens silo

Miljön är främmande och spännande

Skalan är respektingivande

Den karaktäristiska siluetten skapar en småstadens skyline där den reser sig som ett landmärke över slätten

Anläggningen är byggd i omgångar under 1950- och 60-talen. Den används för fullt. Många av lantmännens stora silos rivs men den här renoverades istället för några år sedan då de åtta silorna som tidigare var betonggrå målades i gula toner.

Jag använde en detaljbild av silon i söndagens inlägg Bildligt talat, var frestad att använda de kraftfulla cylindrarna som en illustration till Parallellt i gårdagens Ordlös Onsdag så nog hör den hemma hos mig i torsdagstemat I Like.

19 thoughts on “Idag gillar jag: Landmärken

  1. Tänk att din kamera fångat Silot så vackert.. Jag gillar färgen som Silot är ommålat i.. Nä grått är trist, tänk vad lite färg kan förvandla det mest ointressanta och att bilder kan bli så fantastiska som dina 🙂 Ha de gott.. Take care.

  2. Tack så mycket för dina snygga bilder på den stora byggnaden. Verkligen ett landmärke. 🙂
    Jag var en som undrade över din detaljbild tidigare i veckan. 😉
    Här får jag svaret. Vilken stor byggnad! Helt dominerande i det ganska platta landskapet.
    Klart imponerande att se. Intressant att de investerat i denna silo och fräschat upp den. Det måste rymmas stora mängder i dessa ”rör”.
    Är det olika säd i olika rör, havre i ett torn och vete i två andra? För det är ju ingen kvarn? Mjölet görs väl på annat ställe? Kvarnen vi hade i Stockholm förr håller på att bli ett bostadsområde, så vi har ingen mjöltillverkning längre i stan vad jag vet. Saltå Kvarn i Järna är väl närmaste mjöltillverkaren, men jag är ingen bagare som får leveranser? Jag köper mitt mjöl i mataffären när jag behöver. Blev en lång kommentar, men ämnet fick igång mig.
    Dyker förvaring upp som tema så har du en perfekt Fototriss. 🙂

    • Tack Erik 🙂
      Nu inser jag att det är dags att läsa på om silos.
      Det enda jag tror mig veta är att det handlar om rensning, fukthållning och lagring
      och att det inte är någon kvarn.
      Men intressant arkitektur är det, det finns en risk att jag återkommer i ämnet 😉

  3. I Like dina fantastiska bilder very much 😉 Så fina färger och så storslaget. Att du kan lyckas med att få dessa byggnade i industrimiljö att se vackra ut är inte dåligt. Din informerande och givande text därtill ger en extra krydda. Blir glad 🙂

Kommentera

