Glädjespridare

Glädjespridare Tema fredag

Efter sju minuters promenad går jag rakt in i solen. Rakt in i den tidiga vårens skarpa solljus. Glädjespridare. Är ambivalent till det ordet. Glädje är härligt men en småstad är en småstad, jag är jag.  Så här års är vi jämngrå. Sedan går jag rakt in i solen tillsammans med  Kvinna i Rött och den Hurtige Herr Gårman. Och skiljs.

Jag letar efter tidiga vårtecken. Små knopp av vårens lökar. Glädjespridare. Noll. Småstaden erbjuder andra vårtecken.

Det är ljust bortom allt förnuft. Ljus lyfter humöret. Ljus sprider glädje.

Frihet. Isfritt. Fritt vatten . Fritt vattenspel. Glädje. Glädjespridare.

En simpel fågel mot skyn

och ner på jorden igen. Fler glädjespridare. Ljuset i tunneln

Växtkraft. Roten i jorden men skotten pekar rakt in i himlen.

Tenderar nu att bli gränslös i min våryra. Vandrar vidare.

medan Torgny Lindgren själv läser ”Pölsan” rakt in i öron och humör.

14 thoughts on “Glädjespridare

  1. Underbara foton och text!
    Det är många saker runt omkring oss som sprider glädje – även i vardagen.
    Gillar speciellt bilden med vårsolen och de två bänkarna. Skönt att slå sig ner där och sitta och njuta ett tag!

  2. Ja visst betyder det mycket när solen skiner. En glädjespridare av stora mått. Fina bilder som ger mig vårkänsla. Idag fann jag en buske där ett löv var på väg att slå ut helt. Fantastiskt men det var i söderläge och skyddat men ändå.

  3. Vilken härlig vandring du bjuder på i din lilla stad. 🙂
    Fin text och bilder med en hel del solljus, det märks.
    Jag skrattade åt cykelhjulet, onekligen ett lite udda vårtecken. 😉
    Din vattenbild gillar jag mycket, snyggt komponerad bild.

  4. Nog är Torgny en sann glädjespridare med sin underfundiga berättarstil! Tack för att vi fick följa med på din promenad, den var onekligen fylld av vårtecken!

  5. Här lyckas du som vanligt få ihop ett perfekt inlägg i ord och bild. Vårkänslan är tydligt förmedlad 🙂 Cykelhjulet, bänkarna, bilder ur vardagen. Tycker om helheten. Tittar på sista bilden och riktigt känner jag hur det klafsar runt skorna 😉

  6. Men solsken och återvändande ljus efter vintern är lika fint i storstan som i småstaden.
    Fin bildserie du satt samman på temat.
    Den rödklädda kvinnan lyser verkligen i solen. 🙂

Kommentera

