Idag gillar jag: Stockholms Central

Torsdagstema I Like

Hemma Borta Återkomst

Jag gillar variation och omväxling i vistelseort

Jag gillar Stockholms Centralstation

En uttalad hemmakatt som njuter av det vilsamt invanda. Samtidigt en orosande som lätt blir rastlös. Att lämna småstadslivet för att vara på resa är en helt nödvändig omväxling. Ofta blir det Stockholm. Då byter vi träkåken i apelgården mot ett stenhus på Kungsholmen. Vi byter stilla innesittande mot rörelse. Det börjar och slutar med Centralen.

Ankomsthallen

Ingång Klarabergsviadukten mot Kungsholmen

Byggarbetsplats Vasagatan framför huvudingången.

Spår 10 och 11 Ankomst och Avgång

6 thoughts on “Idag gillar jag: Stockholms Central

  1. Vilken härlig bildserie från Stockholm du visar. Fin text därtill. Min forna hemstad som jag ibland kan sakna så. Även om jag aldrig varit speciellt förtjust i just Centralen 😉 Stora öppna platser med mycket folk är inte riktigt min melodi 😉

  2. Om det inte vore för allt bagage så skulle jag också gilla Centralstation. Numera åker jag bara förbi någon gång/månad, några minuters paus blir det vid stationen. Luleå-Linköping tor är mina mål och tycker det är skönt att kliva på (och av) tåget vid Arlanda för att sedan direkt ta mig till målet.

    Men foton med dessa vyer vore inte helt fel att fota. =)

  3. Det var ett tag sedan jag passerade Stockholms Central nu (medan jag passerar Malmö C och Citytunneln flera gånger i veckan). Det var i somras och det kändes som om stora delar av stationen är en ständig byggarbetsplats.
    Roligt att du kom ihåg Restaurang Familjär i Kirseberg. Jag kan inte svära på det, men nog fanns den när jag flyttade dit. Den är Kinarestaurang nu.

Kommentera

