På annan ort

Då och då måste vi småstadsbor lämna våra hålor och söka oss ut. Min närmaste större stad är Örebro lagomstad. Där finns en blandning av tidstypisk bebyggelse från förra seklet, borgarhus från det tidiga 1900-talet och gallerior från det sena. Gatudekorationen i decembermörkret är inte vacker men visar som i alla andra städer att ingen vill vara utan ljuset i mörkret.

Den här dagen är min förevändning för att söka mig ut årets traditionsenliga glöggprovning tillsammans med vänner och tidigare arbetskamrater. Provarsmakar, poängsätter, skriver utlåtanden med stort allvar det gör vi men allra mest har vi trevligt och skrattar. Jag njuter av sällskapet och stämningen även om jag inte är någon större glöggentusiast.

Om ni är nyfikna på resultatet kan jag sammanfatta det med orden: akta er nogsamt för allt vad kaffe- och chokladsmakande glögg heter. Akta er i synnerhet för årets årgångsglögg 2011. Andra smaksättningar funkar oftast bra. Min personliga favorit är spetsad med congnac.

Dagen därpå snöar det i Småstaden, tåg möts, passagerare huttrar, jag drar österut mot Stockholm igen.

Lev väl där ute medan snön vandrar söderöver!

One thought on “På annan ort

Kommentera

