Det fula och det goda

Gräver ner mig och räddar en famn jordärtskockor innan tjälen tar över. Två bleka solstrålar ser förbi molnen. Marken är grön och frodig.

Jordärtskockor är fula, så fula att jag inte visste att de fanns. De passar dig, de är ogräs sa sonen, fällde träd, grävde land, planterade och for hem. Det var påskafton. Nu är det december. Nu har de vuxit mig över huvudet.

Skörden är riklig och rotig och jordig och oestetisk.

Metamorfos.

Ugnsgrillade jordärtskockor med potatis och morot, vitlök och olja är okomplicerad mat som till och med jag lyckas få god.  Lite som lycka.

16 thoughts on “Det fula och det goda

  1. Jag gillar jordärtskockor och gör ibland jättegod soppa. Någon egen odling har jag inte, finns å affären tvättade och fina.
    Din rätt ser god ut. Vad enkelt det är att göra mat i ugnen.
    Jag har inte kommenterat din triss. Den är fin. Det är roligt med trissarna att de är så olika. Jag hade inte tänkt vara med för jag fotograferar bara för att visa något. Den där finishen har jag inte lärt mig men var och en blir salig på sätt sätt.
    Ha det bra.
    Viola

  2. Tänk att dessa fulbulingar kommer att roa somliga länge.
    Det var en gång en skock skockor som var på väg till…..
    Vad blir det tilunch idag frågade skockan skocken…
    Oj så du skrämdes, vilken skock jag fick….
    Värmjs ni inte lilla skock för ……
    Här är ett paket till mamma och ett till lille lille bror sa den gamle farbrorn och skrockade fram ett skratt genom det långa vita skägget, men sagan är inte sann det är bara skrock och tar aldrig slut.

Kommentera

