Röd #Fototriss

Röd är temat för veckans fototriss. Det rödas tid är nu. Det lyser rött överallt sa jag för ett par dar sen när jag fotade grannens klarröda bär. Mitt hem är kitschigt rödtonat. Julröda ljusstakar lyser ikapp med julstjärnor och amaryllis, vinterns eldröda blommor. Allt detta röda har jag redan lagt in här i bloggen.

Bestämmer mig för att trissa med nya foton och andra motiv.  Men lördagen är så mörkt regnig och grå som bara en decemberdag kan vara. Inomhus måste det bli och grå måste bli den ton som kontrasterar mot röd. Så måste det bli.

Röd frukt på gammalt tenn. Granatäpple, äpple och tomat.

Röda bokryggar mot en sprucken rödbemålad kinesisk urna.

Det Röda Hjärtat besvärjer den gråbleka dagern i fönstret.

Tema Röd ur mitt hem var det här.  Andra bilder av röd finns på fototriss där det i veckan även är tävling om presentkort från coolstuff

Lev väl där ute!

42 thoughts on “Röd #Fototriss

  1. Snyggt fotat! Mittenbilden väcker minnen till liv från upptäcktsfärder i ett övergivet hus… intressant att se vad kvinnor ansågs behöva veta förr… 😉
    Härliga färgscheman och kontrasten mot det gråa funkar perfekt!

  2. Första bilden lyser väldigt rött. Snyggt ! Den sista bilden tycker jag är finast med hjärtat som lyser upp det gråtrista vädret utanför. Men bokryggarna är inte dumma de heller. En fin triss rakt igenom.

  3. Ja inte var det problem att hitta röda motiv inne, du hittad ju massor. Det var en riktig bokskatt du har där, vad fina de var, fast titlarna kanske inte får godkänt i 2000-talets Sverige 😉 Min favorit i trissen är det stora röda hjärta som värmer upp det grå och trista utanför.

  4. Vilken härlig triss! Min favorit är utan tvekan de gamla böckerna!
    Jag samlar på gamla böcker och har en del med röda band från sent 1800tal, de gillade tydligen rött med guld detaljer på den tiden 🙂

    Kul att du gillade min triss med 🙂

  5. Åh vilka vackra bilder! böckerna är nog vackrast, så härligt med gamla böcker … fast ”Kvinnans bokskatt” – det skulle nog inte sälja så mycket i dagens samhälle 😉

  6. Vilken härlig triss. 🙂
    Ditt röda äpple ser nästan lackat ut. 😉
    De där ”kvinnoböckerna” ser väldigt gamla ut, hur gamla är de?. Undrar vad ”Handbok för hemmet” lär ut? Knappast så mycket gångbart i modern tid.
    Men kanske kokboken innehåller något smarrigt. Nyfiken på de tre böckerna.
    Kul med det genomskinliga hjärtat, läckert foto.
    Tack för din kommentar, kycklinglasagnen blev riktigt god. 😉

  7. Din fototriss glädjer mej. Vackra frukter, otroligt fina böcker och eftersom jag är hjärtoman kan jag ju inte annat än älska ditt ♥.

    Sv; Jag håller med dej om att sommaren är bäst. Tack för kommentaren hos mej.

  8. Även du har ett hjärta i fönstret. Jag kallar min för red light district. Jag gillar bilden med husmodersböckerna. Där finns ju även en kinesisk tomte även om det kanske inte var tänkt så. Fin röd triss!

Kommentera

