Hjälmargös

Det är fredag, det är december, det är tre grader varmt, det lyser rött överallt.

Vi äter mjällaste, vitaste hjälmargös och rykande, het misoshiru spetsad med årets torkade trumpetsvamp. Jag har en oäkta japansk kock i huset. Han placerar mat i små skålar, på små fat. Min dagliga uppgift är att lägga fram de välbalanserade ätpinnarna från Okinawa invid faten.  Jag är skicklig på min uppgift.

Man skulle kunna tro att vi satt i Japan om det inte vore för de brinnande ljusen på bordet. Vi tänder aldrig levande ljus för trevnad sa Norimitsu när han  kom på besök i augusti. Vi tänder ljus på familjealtaret för att hedra våra döda.

5 thoughts on “Hjälmargös

  1. Jag har lärt mig att för japanen ligger människans själ och centrum för hela livet i magen. Lite som vi använder hjärta, öppna ditt hjärta motsvaras av ”öppna din mage”. Vill man säga man förstår någons avsikter säger man ”jag kan läsa din mage” , är man arg ”min magen står upp”, någon som inte menar vad hon säger ”hennes mage och mun är olika”. När man bestämma sig ”min mage har bestämt”.

Kommentera

