Mysigt #Fototriss

Dags för veckans fototriss.  Temat är mysigt, vad tycker du är mysigt? För mig är mysigt synonymt med begrepp som lugn och ro och tradition och något så fint som sinnesfrid. Och kanske framför allt med värme i mörkret.

Till att börja med väljer jag morgonkoppen het espresso med bra crema.  Den gamla röda koppen är minnen av lugna morgnar med mormor. Barnen överraskade mig med den magiska espressomaskinen.

Sedan måste jag ha en värmande filt att krypa in under.  Den här färgglada filten köpte mamma och pappa till sommarstugan, antagligen på femtiotalet eller kanske är den från sextiotalet. Lite luggsliten men mysig, i alla fall för mig.

Till slut, en öppen eld. Det absolut viktigast för att jag ska finna ro och mysa. Har alltid bott med öppen eld. En fast eldstad i huset har varit kravet vid alla mina flyttar. Köksspis, kakelugn, kamin, biläggare, öppen spis allt funkar så länge jag känner doften, hör sprakandet, känner värmen och ser öppna lågor.

Vad som är mysigt är personligt även om vissa teman återkommer. På fototriss  finns många mysiga foton och du kan också lägga in egna bilder där.

36 thoughts on “Mysigt #Fototriss

  1. Lena,
    Vilken mysig blogg! Jag tycker också om en värmande brasa. Vi brukar alltid börja våra besök i Hälleforsnäs med att tända braskaminen och dricka ett glas vin och bara sjunka in i ledigheten innan vi tar itu med lantlivets sysslor. Just nu är det fönsterrenovering, korvmakning, lövkrattning och andra terapeutiska uppgifter.

    Mats

  2. Härlig, varm och genommysig triss! Min vintereldstad försvann när jag bytte bostad tidigare i år. Men som tur är finns en härlig öppen spis i stugan. Dit kan jag fly när brasbehovet tränger sig på.

  3. Du har så rätt i att vad som är mysigt är högst personligt. Fina bilder i din triss. Jag gillar brasan, det är så mysigt med en eldstad, en kopp gott kaffe och en mysig filt. Vad mer behöver man i höstmörkret.

Kommentera

